وفاداری به برند چیست؟

وفاداری به برند به دلبستگی خاص مصرف کنندگان به یک محصول خاص اشاره دارد. این امر با خرید مکرر یک محصول خاص توسط مشتریان، علیرغم وجود جایگزین های دیگر در بازار نشان داده می شود. به عبارت دیگر وفاداری به برند در جایی مشخص می شود که مشتری به طور مکرر محصولی را تنها از یک تولید کننده خریداری می کند و برندهای دیگر تامین کنندگان را کنار می گذارد. وفاداری به برند برای کسب‌وکارها ارزش دارد، زیرا خریدهای مکرر درآمد بیشتر و همچنین ارجاع مشتری ایجاد می‌کند.

وفاداری به برند یا ‌Brand Loyalty چیست؟

چرا وفاداری به برند مهم است؟

توجه داشته باشید که جدای از خرید مکرر یک محصول از یک تامین کننده، وفاداری را می توان از طریق رفتارهای دیگری مانند تبلیغ دهان به دهان نشان داد. اینجا دقیقاً جایی است که باید به دیگران بگویید یک محصول چقدر خوب است و چرا باید به جای استفاده از یک برند جایگزین از آن استفاده کنند.

همچنین وفاداری به برند را می توان در جایی مشاهده کرد که مشتریان مایل به خرید یک کالای خاص با قیمت بالاتر، علیرغم وجود گزینه‌های جایگزین دیگر با قیمت پایین‌تر هستند. اساساً کسانی که به یک برند خاص وفادار هستند، حتی اگر برند مورد نظر در دسترس نباشد یک محصول برند جایگزین را نمی‌خرند. در عوض آنها ترجیح می دهند برند مورد علاقه خود را از چندین فروشگاه دیگر جستجو کنند حتی در صورتی که آن محصول را پیدا نکردند تا زمانی که فروشگاه ها با آن مارک خاص تکمیل شوند از خرید محصول صرف نظر می کنند.

توجه داشته باشید که تصمیم مصرف کنندگان برای خرید ممکن است آگاهانه یا ناآگاهانه باشد. با این وجود این تصمیم­ گیری بسیار وابسته به اعتمادی است که برند به مصرف کنندگان می رساند. این باور و نگرش مصرف کنندگان است که یک برند را می سازد و  مصرف کنندگان همیشه از برند انتظار دارند که نیازهای عاطفی یا فیزیکی آنها را به شیوه ای منحصر به فرد برآورده کند.

وفاداری به برند چگونه عمل می کند؟

کسب‌وکارهایی با نام تجاری تثبیت‌شده و مشهور، معمولاً در یک بازار بسیار رقابتی فعالیت می‌کنند که در آن محصولات رقیب قدیمی و جدید وجود دارد. برای ایجاد و حفظ وفاداری به برند خاص، شرکت ها معمولاً استراتژی های مختلفی را به کار می گیرند. به عنوان مثال بخش بازاریابی ممکن است از نزدیک روند خرید مشتریان را پیگیری کند. آنها این کار را انجام می دهند تا از طریق خدمات مشتری بتوانند روابطی بین آنها و مشتریان خود برقرار کنند. به طور کلی برای اینکه یک کمپین وفاداری به برند موفق نامیده شود، باید به ویژگی های بخش مهم بازار بپردازد.

نمونه هایی از وفاداری به برند

به عنوان مثال اپل قوی ترین پایگاه وفاداری مشتری را به دلایل مختلف دارد. برخی از دلایل عبارتند از:

یک استراتژی برند موثر: شرکت تضمین می‌کند که تا حد امکان افراد زیادی به محصولات خود علاقه داشته باشند.

تجربه مشتری: این شرکت همیشه اطمینان حاصل کرده است که مشتریان تجربه خوبی با محصولات خود دارند.

نوآوری مداوم: آنها همیشه در زمینه فناوری محصولات با توجه به جاه ­طلبی­ های مشتریان نوآوری داشته ­اند.

به طور کلی شرکت اپل توانسته است چندین مزیت وفاداری به برند مشتری را تجربه کند. به عنوان مثال اپل افزایش نرخ ارجاع، نرخ نگهداری، سهم کیف پول و کاهش هزینه های بازاریابی را تجربه کرده است.

وفاداری به برند یا ‌Brand Loyalty چیست؟

وفاداری به برند چقدر مهم است؟

وفاداری به برند مزایای زیادی برای کسب و کارها دارد. برخی از مزایای آشکار آن به شرح زیر است:

 

به ایجاد یک پایگاه داده مشتری قوی کمک می کند

برای موفقیت در بازار کسب و کار شما باید بتواند از رقبای خود پیشی بگیرد تا اطمینان حاصل شود که به مزیت رقابتی دست پیدا می کند. وفاداری به برند یکی از ابزارهایی است که به کسب و کارها برای دستیابی به این هدف کمک کرده است. هنگامی که مشتری به برند شما وفادار است کسب و کار شما بدون در نظر گرفتن مواردی مانند قیمت بالا یا راحتی، خرید مداوم برند شما را تجربه خواهد کرد. مشتریانی که به یک برند خاص وفادار هستند به راحتی تحت تأثیر قرار نمی گیرند و احتمال ادامه استفاده از یک محصول یا خدمات خاص افزایش می یابد.
همچنین مشتریان وفادار عمدتاً به سفیران برند برای تولیدکنندگان تبدیل می‌شوند. مصرف کنندگان راضی اغلب با ارجاع مشتریان جدید آگاهی برند را افزایش می دهند و با این کار خدمات بازاریابی رایگان را در اختیار شرکت قرار می دهند. وفاداری به برند به کسب و کار کمک می کند تا در برابر رکود مقاومت کند. این به این دلیل است که وفاداران به برند حتی در شرایط رکود نیز خرید برند مورد علاقه خود را متوقف نمی کنند.

 

به کسب و کارها مزیت رقابتی می دهد

یک شرکت با وفاداری قوی به برند همیشه یک مزیت رقابتی دارد. این مشتریان وفادار برند هستند که به شرکت کمک می کنند تا از رقبای خود عبور کند و باعث موفقیت آن در بازار شود.

 

منجر به فروش بالا می شود

وفاداری به برند به کسب و کارها کمک می کند تا تعداد فروش خود را افزایش دهند. وقتی مشتریان برای مدت طولانی در خرید یک کالای خاص وفادار بمانند کسب و کارها می توانند بسیاری از آن کالاها را بفروشند. و این خود تضمینی برای پایداری طولانی مدت کسب و کار به ­شمار می­رود. همچنین کسب‌وکارها می‌توانند میزان موفقیت برند خود را از طریق وفاداری به برند اندازه‌گیری کنند. به عبارت دیگر وفاداری به برند یک معیار قابل سنجش برای موفقیت یک کسب و کار است. به طور کلی برای پرورش وفاداری به برند باید یک برنامه پاداش ایجاد کنید. این به ترغیب مصرف کنندگان برای ادامه خرید یک محصول خاص برای جمع آوری امتیاز کمک می کند. هدف از انجام این کار این است که اطمینان حاصل شود که مشتریان تا حد ممکن امتیاز جمع آوری می کنند و می توانند بعداً برای دریافت جوایز یا پاداش از آنها استفاده کنند.

وفاداری به برند یا ‌Brand Loyalty چیست؟

چگونه وفاداری به برند را حفظ می کنید؟

راه های مختلفی وجود دارد که یک کسب و کار می تواند وفاداری به برند را حفظ کند. برخی از این راه ها در زیر توضیح داده شده است:

 

در صدر ترندها بمانید

برای حفظ وفاداری به برند، اطمینان حاصل کنید که مشتریان خود را ناامید نمی ­کنید. شما باید به ارائه خدمات و محصولات با کیفیت بالا ادامه دهید. این تضمین می کند که مشتریان به برند شما پایبند هستند زیرا به محصولات یا خدمات شما اطمینان دارند.

 

همیشه کیفیت را تضمین کنید

برای اطمینان از اینکه مشتریان به برند شما وفادار می مانند، باید به برآورده کردن انتظارات کیفیت مشتریان خود ادامه دهید. فراتر از سطح ارزش محصول یا خدمات شما چیزی است که باعث می شود آنها برای خریدهای بیشتر دوباره به آنجا برگردند.

 

به مشتریان خود گوش دهید

در تجارت همیشه مشکلاتی وجود دارد همه محصولات و خدمات نمی توانند همیشه کامل باشند. به همین دلیل ضروری است که در صورت بروز مشکل در برند، شما در کنار مشتریان خود باشید. شما می‌توانید این کار را با پاسخ دادن به تماس‌های تلفنی آن‌ها انجام دهید یا به سؤالاتی که مشتریان در پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی شما گذاشته‌اند را پاسخ دهید و به آنها در مورد اقداماتی که قرار است برای رفع مشکل انجام دهید اطمینان دهید.

 

انتظارات مشتری خود را برآورده کنید

برای کسب وفاداری مشتری باید فراتر از انتظارات مشتریان خود بروید. شما باید نیازهای مشتریان خود را پیش بینی کنید و اطمینان حاصل کنید که آنها به اندازه کافی برآورده می شوند تا بتوانید وفاداری آنها را به دست آورید. به عنوان مثال می توانید با ارائه ضمانت مادام العمر برای محصول خود اطمینان حاصل کنید که مشتریان شما به طور کامل تحت پوشش هستند. این تضمین می کند که آنها به برند شما وفادار می مانند و در عین حال می توانند مشتریان جدیدی را جذب کنید.

انتظارات مشتری خود را برآورده کنید

در کنار مشتریان خود باشید

راه دیگر برای اطمینان از وفاداری مشتری این است که اطمینان حاصل کنید که به مشتریان خود گوش می دهید. صرف نظر از منفی یا مثبت بودن بازخورد، شما باید با هر بخش از اطلاعات با بیشترین اهمیت برخورد کنید. توجه داشته باشید که وقتی گفتگویی را بین خود و مشتریانتان باز می کنید، ارتباط آنها با محصول شما را مستحکم می کند. آنها حتی ممکن است به دلیل نگرانی‌هایی که همیشه به آنها نشان می‌دهید بزرگترین حامیان شما باشند.

 

صادق و سازگار باشید

ثابت بودن نیز در تضمین حفظ وفاداری به برند بسیار مهم است. مشتریان شما برای ادامه ارائه خدمات با کیفیت و همچنین محصولات به شما متکی هستند. با برآورده کردن این انتظار می توانید اطمینان حاصل کنید که وفاداری آنها حفظ می شود.

مشتریان خود را بررسی کنید

راه دیگر برای اطمینان از اینکه مشتریان شما به خدمات یا محصول شما وفادار می مانند، ایجاد روابط بلندمدت است. برای بررسی تجربه مشتریان خود از محصول یا خدمات خود، یک پیگیری منظم داشته باشید. این تضمین می کند که مشتریان همیشه راضی هستند که منجر به وفاداری به برند می شود.

تفاوت بین وفاداری به برند و وفاداری مشتری

اگرچه برند و وفاداری مشتری ممکن است یکسان به نظر برسند، اما کاملاً با یکدیگر متفاوت هستند. توجه داشته باشید که وفاداری به برند زمانی حاصل می شود که مشتری از تجربه ای که یک محصول یا خدمات ارائه می دهد راضی باشد. از سوی دیگر وفاداری مشتری زمانی حاصل می‌شود که برنامه‌های تشویقی، تخفیف‌ها، پیشنهادات رایگان برای جذب مشتریان ارائه شود. همه اینها باعث خوشحالی مشتریان می شود و متقاعد می شوند که برای خرید بیشتر بازگردند. به طور خلاصه وفاداری مشتری تحت تأثیر چیزی است که ارائه می شود. در این مورد مشتریان تمایل دارند به سمت چیزی بروند که فکر می کنند برای آنها خوب است. از سوی دیگر وفاداری به برند تحت تأثیر تجربه ای است که مشتریان از محصول یا خدمات دارند. اگر محصول خوب و باکیفیت باشد، مشتریان تمایل دارند بدون توجه به قیمت یا راحتی، به این برند خاص بچسبند.

امتیاز دهید