اشتباه رایج در درک مفهوم برند، اگر یک کسب و کار نوپا یا کوچک هستید، ممکن است درگیر مسائل زیادی مانند جذب مشتری، فروش، مخارج کلی و سایر موارد فنی باشید. در نتیجه ممکن است در نهایت ابتکارات مربوط به برندسازی خود را در معرض خطر قرار دهید.

بدون استراتژی برندسازی، شما به راحتی می‌توانید فروش و بازاریابی محصولات خود را بدون چشم‌انداز روشنی از شخصیت خود به خطر بیندازید. به نوبه خود این می تواند نحوه ارتباط شما با مشتریان را به خطر بیندازد.

اشتباه رایج در درک مفهوم برند

هر کسب و کاری چه بزرگ و چه کوچک از ایجاد یک برند با هویت واضح و ثابت مستثنی نیست. اینکار کمک می کند که هویت کسب و کار خود را به عنوان DNA کسب و کار خود در نظر بگیرید.
این هویت در تک تک عناصر کسب و کار شما یافت می شود و چهره آی منحصر به فرد از برند شما را منعکس می کند.

بنابراین اگر کسب و کار خود را به تازگی راه اندازی کرده اید در این مقاله  اشتباهات مهمی در رابطه با برندسازی آورده شده است که باید از آنها اجتناب کنید:

1.شروع بدون استراتژی برند مناسب و تعریف شده

داشتن هویت برند مشخص و تثبیت شده فقط به شناختن ارزش ها یا چشم انداز برند شما محدود نمی شود بدین گونه که شما باید درک کاملی از برند خود و در کل چشم انداز رقابتی داشته باشید.

چند اشتباه رایج در درک مفهوم برند و برندسازی

اقدامات اولیه ای که می توانید انجام دهید شامل:

  • تحقیق کنید و با ترندهای صنعت خود همراه باشید
  • تجزیه و تحلیل رقابتی انجام دهید
  • پرسونای خریدار ایجاد کنید و بازار هدف خود را مشخص کنید
  • اهداف کسب و کار خود را مشخص کنید

بنابراین قبل از اینکه شروع به نگرانی در مورد زیبایی شناسی برندسازی کنید، ابتدا یک استراتژی برند ایجاد کنید. بدون درک دقیق از اهداف کسب و کارتان، اگر برند شما فاقد محتوا باشد کسب و کارتان به درستی عمل نخواهد کرد حتی اگر یک لوگوی زیبا طراحی کرده باشید.
استراتژی برند شما را تشویق می‌کند که دیدگاه بزرگ‌تری داشته باشید و از هماهنگی بین دیدگاه خود و تجربه مشتری اطمینان حاصل کنید. اینکار بینشی در مورد اینکه چگونه می توانید مشتریان خود را جلب کنید، ارائه می دهد.

2. هدف قرار دادن مخاطب اشتباه

اگر فکر می کنید هر کسی می تواند مخاطب شما باشد، همه چیز را اشتباه متوجه شده اید. تمرکز بر روی مخاطب اشتباه یا هدف قرار دادن هر کسی می تواند به فروش و تعامل صفر بین شما و مشتریان تبدیل شود. از این گذشته اگر هر کسی را هدف قرار می دهید، احتمالاً فقط یک پیام برند عمومی را منتقل می کنید.

بنابراین مخاطبان مناسب را هدف قرار دهید و از این اتفاق جلوگیری کنید. هنگام تعریف بازار هدف خود این سوالات را از خود بپرسید:

  • فعالیت یا علایق آنها چیست؟
  • آنها در کجا ساکن هستند؟
  • آن ها در چه رنج سنی هستند؟
  • درآمد آنها چقدر است؟
  • نیازها یا نقاط درد آنها چیست؟

در دنیای دیجیتال امروزی بهترین راه برای دستیابی به مشتریان از نزدیک و شخصی است. شما باید اعتماد ایجاد کنید و با همدلی ارتباط برقرار کنید تا مشتریان شما ارزش چیزی را که ارائه می‌دهید تشخیص دهند.

3. نداشتن پیشنهاد فروش منحصر به فرد

چه چیزی برند شما را از بقیه متمایز می کند؟

اطمینان حاصل کنید که پیشنهاد فروش منحصر به فرد (USP) شما در کمپین های شما در مرکز قرار دارد. اگر همان چیزی را که دیگران ارائه می کنند را ارائه می دهید، ایجاد اعتماد و وفاداری می تواند دشوار باشد.

پیام های خود را در پلتفرم های آنلاین و آفلاین مجدداً تنظیم کنید. چه صفحه درباره ما در سایت یا چه حساب لینکدین و اینستاگرام شما باشد، برند شما باید ثابت بماند و پیشنهاد فروش منحصر به فرد شما را به نمایش بگذارد. اصطلاحات یا صحبت های عمومی را کنار بگذارید. از کلمات قدرتمندی استفاده کنید که باعث اعتماد به نفس و قدرت عمل می شود.

4.نداشتن راهنمای برند

مطالعات نشان می‌دهد که برند ناسازگار مشتریان بالقوه را از بین می‌برد. بر اساس مطالعاتی که 24.5 درصد از پاسخ دهندگان به اشتراک گذاشتند گفته شده است که نام تجاری ناسازگار می تواند منجر به سردرگمی بازار شود و می تواند اعتماد کلی یک برند را تضعیف کند.

هنگام تدوین دستورالعمل ها و راهنمای برند خود موارد زیر را در نظر بگیرید:

  • لحن، صدا، و سبک نوشتن
  • طرح های رنگی
  • تصاویر
  • فونت و تایپوگرافی
  • قرار دادن لوگو مناسب

تنظیم دستورالعمل ها و راهنماهای برند معتبر، سازماندهی محتوای کسب و کار شما را در وب سایت، رسانه های اجتماعی و موارد دیگر برای شما آسان تر می کند. یک راهنمای ساده برند ایجاد کنید تا از ایجاد پیام‌های منسجم در همه کانال‌ها اطمینان حاصل کنید.

5.دست کم گرفتن اهمیت لوگو

بعضی از افراد اعتقاد دارند که یک عکس ارزش هزار واژه را دارد. اما وقتی صحبت از لوگو می شود ارزش یک داستان کامل را دارد.

لوگوی شما چهره شرکت شماست این اولین چیزی است که مشتریان شما وقتی شما را آنلاین می یابند می بینند. بنابراین مطمئن شوید که لوگوی شما شخصیت برند شما را منتقل می کند و هر چیزی را که شما برای آن در حال تلاش هستید را منعکس می کند.

چند اشتباه رایج در درک مفهوم برند و برندسازی

اگر فکر می‌کنید لوگوی شما قدیمی است، وقت آن است که برند خود را تغییر دهید. به عنوان مثال لوگوهای شرکت هایی مانند اپل و پپسی در طول سال ها تغییرات عمده ای را تجربه کرده اند.

اما جوهره خود را حفظ کنید: برند خود را زیاد تغییر ندهید تا در نهایت شخصیتی را که برند شما با آن شناخته شده است از دست بدهید.

هنگام برندسازی مجدد با دقت قدم بردارید و مطمئن شوید که ظاهر جدید شما با مخاطبان هدف شما ارتباط برقرار می کند و جذابیت برند قدیمی شما را حفظ می کند.

6.دادن وعده های مبهم یا غیرصادقانه

کپی رایتینگ نامشخص یا بیش از حد یک اشتباه رایج بسیاری از برندها است. اغلب شرکت‌ها محتوایی را منتشر می‌کنند که به نظر می‌رسد عمومی بوده، یا وعده‌های پوچ و غیر صادقانه می‌دهد.

اما اگر می‌خواهید به مخاطبان هدف خود برسید، باید محتوای خود را شخصی‌سازی کنید. و این تنها از طریق بازاریابی محتوای موثر امکان پذیر است.

این را در نظر بگیرید: حتی اگر هدف شما جلب توجه مخاطب باشد، به این معنی نیست که باید اصالت و توافقات خود را به خطر بیندازید. بنابراین از کلماتی مانند «نوآورانه» استفاده نکنید اگر عمیقاً باور دارید که این لغات درست نیستند.

7.بی توجهی به تجربه مشتری

طراحی لوگوی شما و موفقیت کمپین های تبلیغاتی شما مهم هستند. اما اینکه مخاطب شما چگونه به آنها واکنش نشان می دهد به همان اندازه مهم است. از خود این را بپرسید که مشتریان شما چه احساسی دارند؟

تمرکز بر تجربه مشتری می تواند شما را از اشتباهات ویرانگر برندینگ نجات دهد و برعکس فقط به این دلیل که شما قادر به پاسخگویی فوری به درخواست مشتری نبودید می تواند تشدید شود.

به عنوان مثال پاسخ دادن به تیکت مشتریان در عرض 24 ساعت یا نصب یک ویژگی ربات چت در وب‌سایت خود را ضروری کنید. همچنین می توانید تجربه مشتری خود را از طریق موارد زیر بهبود بخشید:

  • ارسال خبرنامه هفتگی یا ماهانه
  • پاسخ دادن به نظرات در صفحات رسانه های اجتماعی شما
  • به دست آوردن بینش از نظرات مشتریان
  • انجام نظرسنجی یا مصاحبه

8.نادیده گرفتن افکار عمومی

آیا به این فکر کرده اید که مردم در مورد برند شما چه فکری می کنند؟ یک گام به عقب بردارید و اگر این کار را نکرده اید جایگاه خود را ارزیابی کنید.

چند اشتباه رایج در درک مفهوم برند و برندسازی

به خاطر داشته باشید که مشتریان امروزی برای کسب اطلاعات بیشتر، به اشتراک گذاشتن نظرات خود، شکایت از یک محصول یا خدمات، با برندها در ارتباط هستند. بنابراین تلاش آگاهانه را برای شناخت بهتر مشتریان خود انجام دهید. نظرسنجی ها یا فرم های بازخورد را به دقت مطالعه کنید تا سلیقه و نظر مشتریان را بدست آورید و دریابید که چگونه می توانید به آنها خدمات بهتری ارائه دهید.

9.تکرار کمپین های مشابه

رشد حضور آنلاین شما مستلزم ایجاد کمپین های شخصی سازی شده است که با مخاطبان هدف شما طنین انداز می شود. اما پس از اجرای کمپین ها نباید همین‌جا متوقف شوید و همان کمپین‌ها را دوباره تکرار کنید.

شما باید راه‌های جدیدی برای جذب مشتریان خود بیابید و به روشی که برند خود را تبلیغ می‌کنید تنوع ایجاد کنید. پس نوآوری داشته باشید و جرات کنید که متفاوت باشید. اما مطمئن شوید که پیام شما در همه پلتفرم ها سازگار است.

10.مدیریت بحران بدون برنامه

هیچ کسب و کاری از مشکلات روابط عمومی و برند در امان نیست. ولی آنچه مهم است این است که بتوانید از این اشتباهات عقب نشینی کنید و به موقع و مناسب پاسخ دهید. پس اشتباهات خود را بپذیرید و به جای به خطر انداختن اعتبار خود همدلی نشان دهید.

در سال 2013 زنجیره خواربار فروشی تسکو با شایعه ای در رابطه با فروش گوشت اسب به جای گوشت گاو برچسب گذاری شد این اتفاق زمانی افتاد که ردی از گوشت اسب در دو محصول برگر گوشت گاو منجمد این شرکت پیدا شد که باعث آسیب رساندن به نمایندگی آن شد.

تسکو پس از این رویداد یک توییت با زمان بندی ضعیف منتشر کرد که هنوز حذف نشده است. این توییت مردم را به سمت سوئ تفاهماتی سوق داد به گونه ای که شرکت آن را به عنوان یک شوخی ناپسند تلقی کرده است و اینکار باعث وارد شدن خسارت زیادی به این برند شد.

14.از بین رفتن هویت برند با گسترش شما

اگر کسب و کار شما در حال رشد است، این چیز خوبی است. اما همانطور که کسب و کار خود را گسترش می دهید، مطمئن شوید که یک رابطه سالم با مخاطبان خود ایجاد می کنید. بهترین راه برای انجام این کار پایبندی به هویت برند خود است که مشتریان وفادار شما آن را می شناسند و دوست دارند.

اما در مقابل تغییر مقاومت نکنید؛ آن را در آغوش بگیرید و اگر قصد دارید تغییری در برند خود ایجاد کنید، با آنها ارتباط برقرار کنید و به مشتریان خود اطلاع دهید. همیشه به یاد داشته باشید که کیفیت و مواد مهم هستند پس همه چیزهایی را که موجب موفقیت برند شما شده و کارساز بوده را حفظ کنید.

حفظ یک برند مثبت، ثابت و موثر یک فرآیند یک روزه نیست زیرا مستلزم ثبات و تعهد است. اگر از مواردی که ممکن است اشتباه باشد آگاه هستید، پس یک قدم به اطمینان از اینکه هویت و پیام شما درست است نزدیک تر شده اید.

امتیاز دهید