همانطور که می دانید دنیای دیجیتال، زندگی ما را کاملاً تغییر داده و جلب توجه مشتریان آنلاین از هر طریقی ضروری است. چیزی که شاید ندانید این است که از کجا شروع کنید. کمپین‌ها، تبلیغات و اقدامات دیجیتال بی‌پایانی وجود دارند که می‌توانید برای جذب مخاطبان انجام دهید اما تصمیم‌گیری در مورد مسیر مناسب، چندان ساده نیست. تبدیل شدن به یک “موضوع پرطرفدار” آسان نیست اما با تکنیک های بازاریابی ویروسی، می توانید در زمانی کم، حضور آنلاین خود را گسترش دهید.

تاکتیک های بازاریابی ویروسی، ریشه در بازاریابی دهان به دهان دارند و شبکه های اجتماعی و سایر کانال های آنلاین، قدرت آن را را تقویت می کنند. احتمالاً مثال‌های بازاریابی ویروسی زیر را شنیده‌اید و حتی ممکن است به اشتراک گذاشته باشید یا در مورد آنها بحث کرده باشید:

  • کمپین Old Spice «مردی که مرد شما می‌توانست بوی آن را بدهد»: این تلاش بازاریابی حول یک آگهی تجاری طنزآمیز که در جریان Super Bowl در سال 2010 راه‌اندازی شد، ایجاد شد. پس از آپلود در YouTube، این ویدیو تنها در چند ساعت بیش از 220000 بازدید داشت.
  • چالش سطل یخ ALS: چیزی که به عنوان یک ویدیوی ویروسی شروع شد، منجر به اهدای بیش از 115 میلیون دلار کمک مالی به انجمن ALS در طول هشت هفته شد. آگاهی گسترده ای نیز از بیماری لو گریگ به دست آمد.
  • کمپین Spotify Wrapped 2019: اطلاعات یک دهه استریم را به کاربران نمایش داد. بلافاصله پس از راه اندازی، توسط کاربران، از جمله اینفلوئنسرهای اصلی در چندین کانال شبکه های اجتماعی به اشتراک گذاشته شد.

تکنیک های بازاریابی ویروسی

تکنیک های بازاریابی ویروسی

در حالی که هیچ تضمینی وجود ندارد که کمپین بازاریابی شما ویروسی باشد، چند استراتژی اثبات شده وجود دارد که می توانید برای افزایش شانس خود از آنها استفاده کنید. از این گذشته، محتوای ویروسی معمولاً به‌طور تصادفی اتفاق نمی‌افتد و اغلب نتیجه توجه دقیق به رفتار مشتریان است.

1- جلب توجه سریع

کاربران در هر ثانیه ای که در وب سپری می کنند، چه در رایانه یا دستگاه تلفن همراه، توسط اطلاعات مختلف احاطه شده اند. باید فوراً جلب توجه کنید و آنها را در مسیر خود متوقف نمایید.

داشتن یک المان تصویری در محتوای بازاریابی دیجیتال شما می تواند کمک کننده باشد. فراتر از آن، باید مخاطب هدف خود را با پیامی جسورانه، خنده‌دار، وحشیانه، الهام‌بخش یا چیزی در این بین، جذب کنید.

به عنوان مثال، کمپینی در سال 2019 برای تبدیل تخم مرغ به محبوب ترین عکس در اینستاگرام، به دلیل عجیب و خنده دار بودن بسیار موفق بود. هیچ منطق یا دلیلی برای آن وجود نداشت و این دقیقاً همان چیزی بود که مردم را به “لایک کردن” عکس جذب کرد.

2- مخاطبان خود را درگیر کنید

یک محتوا اگر مخاطبان خود را به مشارکت تشویق نکند به ندرت ویروسی می شود. بازاریابی ویروسی زمانی بهترین عملکرد را دارد که برای تعامل مخاطب و به اشتراک گذاری آسان طراحی شده باشد.

محتوای شما باید شامل نوعی فراخوان برای اقدام (CTA) باشد که به کاربران بگوید پس از خواندن پیام شما، چه اقدامی انجام دهند. برخی از موفق‌ترین کمپین‌های بازاریابی ویروسی، شامل فرصت‌هایی برای مخاطبان هستند تا نظر بدهند، محتوای خود را ایجاد کنند یا به نحو دیگری سرگرم شوند.

3- توسل به احساسات

مصرف کنندگان به شدت تحت تأثیر احساسات خود قرار می گیرند. وقتی محتوای بازاریابی ویروسی ایجاد می‌کنید که منجر به واکنش احساسی قوی می‌شود، بینندگان شما بیشتر درگیر می‌شوند.

تبلیغات حاوی اطلاعات، وقتی به دنبال ویروسی شدن هستید، خوب عمل نمی کنند. بنابراین مطمئن شوید که به مخاطبان خود کمک می کنید چیزی را احساس کنند که آنها را تشویق به انجام کاری می کند.

4- اهداف را تعیین کنید

در طول یک کمپین بازاریابی ویروسی، مطمئن شوید که تیم شما در پشت صحنه کار می کند تا هدف شما را محقق کند، مخاطبان را دوباره جذب نماید و جهان را بر برند شما متمرکز کند. برای انجام موفقیت آمیز این کار، باید اهدافی داشته باشید که شما را راهنمایی کنند.

هدف بازاریابی باید مشخص و قابل اندازه گیری باشد. به این ترتیب، داده های شما می توانند به شما بگویدن که آیا در مسیر درستی هستید یا نیاز به تغییرات دارید. به این فکر کنید که می‌خواهید در یک ساعت اول به چند نفر دسترسی داشته باشید و تا پایان سه هفته چه تعداد اشتراک‌گذاری داشته باشید. کمپین چگونه باید از نظر مالی بر شرکت شما تأثیر بگذارد و سازمان شما چگونه می تواند نتایج را دنبال کند؟

انجام برخی تحقیقات در مورد کمپین‌های گذشته رقبای شما، می‌تواند به شما کمک کند تا یک هدف واقع‌بینانه را بدون کم‌فروشی تعریف کنید.

بر بازاریابی ویروسی مسلط شوید تا فروش خود را افزایش دهید

بر بازاریابی ویروسی مسلط شوید تا فروش خود را افزایش دهید

اینترنت، به خصوص از زمان ظهور شبکه‌های اجتماعی، فرصتی عظیم برای کسب‌وکارهای مختلف فراهم کرده است تا به هزاران و حتی میلیون‌ها نفر در روز دسترسی پیدا کنند. وقتی نام تجاری شما محتوای جذاب و قابل اشتراک‌گذاری ایجاد می‌کند، می‌توانید پیام خود را با استفاده از قدرت ارتباطات آنلاین، به جای استفاده از بودجه، بیشتر پخش کنید.

امتیاز دهید