استراتژی های رشد کسب و کار، فروش یک محصول یا خدمات صرف نظر از اینکه چه چیزی می فروشد، هدف نهایی هر کسب و کار کوچک است. کسب و کاری همانند آرایشگاه نمونه ای عالی از خدماتی است که همه به آن نیاز دارند. تمامی مردم تمایل دارند که خدمات زیبایی خود را به متخصصانی بسپارند که می داند چه کاری انجام می دهد. اما به‌عنوان یک صاحب سالن آرایشی چگونه پایداری خود را تضمین می‌کنید با دانستن اینکه معمولاً تنها 30 درصد از کسب‌وکارها به دوران 10 سالگی کسب و کار خود می‌رسند؟

استراتژی‌های رشد کسب‌وکار نه تنها کسب‌وکار شما را گسترش می‌دهند، بلکه تضمین می‌کنند که خود را در دام هیچ‌گونه گرفتاری مربوط به کسب‌وکار قرار نمی‌دهید که می‌تواند همه چیزهایی را که برای آن سخت تلاش کرده‌اید به خطر بیاندازد.  استفاده از روش‌های خاص برای ارتقای کسب‌وکارتان می‌تواند موفقیت سالن شما را تا حد زیادی افزایش دهد.
ادامه مطالب این مقاله را بخوانید تا متوجه شوید که آیا روش‌های درستی را اجرا می‌کنید یا خیر.

استراتژی های رشد کسب و کار

استراتژی های رشد کسب و کاری که در ادامه مطالعه می کنید به سالن شما کمک می کند ارتباط خود را با مشتریان حفظ کرده و توسعه بلندمدت آن را تضمین می کند.

1.قبل از جستجوی مشتریان جدید، روی حفظ مشتریان فعلی خود تمرکز کنید

ایجاد روابط قوی با مشتریان فعلی شما باعث می شود که آنها مرتباً به کسب و کار شما برگردند. برای انجام این کار  باید به دقت به صحبت های مشتریان خود گوش دهید تا واقعاً آنها را بشناسید. به خاطر سپردن اسامی، پرسیدن اینکه چگونه از یک روش خاص خوششان می آید و صرفاً حضور یک فرد خوب در اطرافشان می تواند به شما کمک بسیار زیادی کند. شما باید برای ایجاد این روابط تلاش کنید زیرا مشتریان فعلی شما به شما اعتماد دارند و قبلاً چندین بار از خدمات شما استفاده کرده اند که این به تجارت مکرر شما کمک می کند.

بسیار مهم است که به یاد داشته باشید که حفظ یک مشتری موجود بسیار کم هزینه تر از به دست آوردن مشتری جدید است. در واقع بسیاری از مطالعات نشان می دهد که افزایش نرخ حفظ مشتری به میزان 5 درصد، سود شما را بین 25 تا 95 درصد افزایش می دهد. بنابراین حفظ این مشتریان برای رشد بازاریابی سالن زیبایی شما ارزشمند است.

چگونه استراتژی های رشد کسب و کار آرایشگاه خود را ارتقا دهیم؟

اگر شما می خواهید که همه چیز را همیشه حرفه ای نگه داشته و با مشتریان خود خیلی راحت نباشید؛ تصور کنید که میزبان آن‌ها هستید. باید کاری کنید که آن‌ها احساس خوبی از حضور در سالن شما داشته باشند و تا آنجا که می‌توانند راحت باشند شما وظیفه دارید که  اوقات خوشی را برای آن ها فراهم کنید. اگر حافظه ای قوی برای به خاطر سپردن اطلاعات مشتریان خود ندارید، مکانی برای ذخیره یادداشت های مشتریان خود مانند یک نرم افزار باشگاه مشتریان برای خود تهیه کنید. می‌توانید هر تعداد مشتری، نظر، مشخصات تکمیلی و … که دوست دارید برای مشتریان اضافه کنید و با ذخیره آنها در سیستم دسترسی به آن‌ها را برای شما آسانتر می‌شود و شما مطمئن شوید که در هنگام بازدید مجدد مشتری، آنچه را که قبلاً درباره ی آن صحبت کرده‌اید به خاطر می‌آورید.

هرگز فراموش نکنید که مشتریان شما باعث موفقیت کسب و کار شما می شوند، بنابراین مشتریان خوشحال به معنای کسب و کار خوشحال هستند.

بنابراین، برای جمع بندی …

  • با مشتریان خود طوری رفتار کنید که دوست دارید با شما رفتار شود
  • آنها را بشناسید
  • اطلاعات و ترجیحات آنها را در یک پنل ذخیره کنید
  • همیشه حرفه ای اما گرم بمانید
  • پایگاه مشتریان خود را افزایش دهید

وقتی برای مشتریان فعلی خود وقت و انرژی صرف می کنید، طبیعی است که خسته شده باشید و نخواهید برای دنبال کردن مشتریان جدید تلاش کنید، اما برای رشد کسب و کار خود به این کار نیز نیاز دارید. یکی از بهترین راه‌ها برای رشد پایگاه مشتریانتان این است که از مشتریان فعلی خود درخواست معرفی کنید. این بدین معناست که شما مجبور نیستید همه کارها را انجام دهید. اما نمی توانید تصور کنید که مشتریان فعلی شما چطور مانند یک فروشنده دوره گرد این خبر را منتشر می کنند. البته شما هم باید تلاش کنید. یک فرمی ایجاد کنید که بتوانید به راحتی آن را توزیع کنید، می‌توانید مشوق‌هایی را برای x مقدار ارجاع‌هایی که مشتریان به شما می‌آورند ارائه دهید، منابع مختلفی را که ممکن است داشته باشید مانند صفحات مجازی و غیره را برای آنها ارسال کنید. بازاریابی دهان به دهان بسیار قدرتمند و مؤثر است، پس حتماً از آن استفاده کنید و به نفع شماست که قدردانی خود را نسبت به مشتریانی که دوستان و خانواده خود را وارد مجموعه شما می کنند نشان دهید.

آنچه باید در نظر داشته باشید …

  • از مشتریان خود درخواست معرفی کنید
  • یک الگوی یا سناریو کوتاه و آسان برای ارائه بسازید
  • مشوق هایی را برای جذاب تر کردن سناریو  برای مشتریان خود ارائه دهید
  • تبلیغات دهان به دهان ساده ترین راه برای رشد کسب و کار شماست

2.خدمات و محصولات خود را غنی کنید

قصد نداریم با گفتن این جملات کار شما را بی ارزش کنیم اما واقعیت این است که شما احتمالاً تنها کسب‌وکاری نیستید که چنین کاری را در شهر یا حتی منطقه خود انجام می‌دهید (اگر در یک منطقه بزرگ شهری زندگی می‌کنید). اما نگران نباشید، کسب و کار شما همچنان می تواند منحصر به فرد باشد زیرا این کسب و کار شماست و هیچ کس نمی تواند دقیقاً مانند شما باشد.

برای اینکه کسب و کار خود را متمایز کنید و مردم را از چهار گوشه شهرتان به سمت کسب و کارتان بیاورید، باید خدمات و محصولاتی با کیفیت بالا ارائه دهید. اگر محصولات و خدمات عمومی مشابه رقبای خود را ارائه می دهید، پس چه تفاوتی با آنها دارید؟ سرمایه گذاری روی اتوها، قیچی ها، صندلی ها، محصولات موی با کیفیت یا محصولات جدید برتری لازم را برای استراتژی های رشد کسب و کارتان به شما می دهد.

بنابراین، برای جمع بندی …

  • سرمایه گذاری در محصولات با کیفیت برتر را در اولویت کار خود قرار دهید
  • همیشه از فناوری‌های جدیدی که مشتریان می‌توانند به آن‌ها علاقه مند باشند، آگاه باشید

3. روی کارمندان با استعداد سرمایه گذاری کنید

سرمایه گذاری بر روی کارکنان با استعداد و با انگیزه سرمایه گذاری در یک کسب و کار طولانی مدت است. اگر کارمندان بی انگیزه، تنبل و بی علاقه را برای کسب و کار خود انتخاب کنید، مشتریان شما در سالن شما احساس راحتی نخواهند کرد.

چگونه استراتژی های رشد کسب و کار آرایشگاه خود را ارتقا دهیم؟

استخدام افرادی که متناسب با نام تجاری شما باشند و دارای ارزش های مشابهی هستند که شما مطرح می کنید، یک امر ضروری است زیرا آنها به عنوان سفیران کوچک برای شما عمل خواهند کرد. زیرا وقتی شما آنجا نیستید، آنها به عنوان نماینده شما عمل می کنند. همچنین شما نمی توانید در رابطه با درآمد آن ها کوتاهی کنید اگر حقوق کارکنان خود را به میزان کافی و در موعد مقرر پرداخت می کنید به احتمال زیاد آن ها در مواقع سخت تر نزد شما می مانند یا حتی ممکن است زمانی که شما واقعاً مشغول هستید و به آنها نیاز دارید آن ها یک شیفت اضافی کار کنند.
بنابراین، برای جمع بندی …

  • افرادی را که دوست دارید، متناسب با تصویر سالن خود استخدام کنید
  • به آنها آنچه لیاقت دارند بپردازید و کار آنها را به رسمیت بشناسید
  • مطمئن شوید که آنها نیز مانند شما با انگیزه هستند و شغل خود را دوست دارند

4.از رقبای خود بیاموزید

شما نمی توانید اینگونه تصور کنید که کسب و کار شما بهتر از هر آرایشگاه دیگری است. انجام این فرضیه ممکن است باعث شود که هزاران ایده را که می تواند کسب و کار شما را بهینه کند از دست بدهید. ما نمی گوییم از همه کارهای رقبایتان کپی بردارید، اما یادگیری از آنها ممکن است دیدگاه دیگری را برای شما به ارمغان بیاورد که اگر وقت نمی گذاشتید به آن نگاه نمیکرید هرگز به آن فکر نمی کردید.

مراقب مشاغل مشابه در منطقه خود باشید: آیا آنها از همان محصولات موی مورد استفاده شما استفاده می کنند؟ آیا آنها یک نسخه پایین تر یا بالاتر از آنچه قبلاً ارائه می کردید ارائه می کنند؟ همچنین می‌توانید از کسب‌وکار آن‌ها دیدن کنید و حتی موهای خود را کوتاه کنید تا ببینید چرا ممکن است مردم ترجیح دهند به جای شما به آنجا مراجعه کنند؟ آیا خدمات دیگری مانند مانیکور و پدیکور ارائه می دهند؟ هدف از این کار این نیست که در مورد موفقیت کسب و کار خود ناامید یا متکبر شوید. این فقط به شما این امکان را می دهد که افق های خود را بیش از حد گسترش دهید و دیدگاه گسترده تری در مورد اینکه چگونه می توانید سالن خود را بهبود ببخشید داشته باشید.

و عناصر کلیدی که باید به خاطر بسپارید …

  • بیرون بروید و رقابت خود را تجزیه و تحلیل کنید
  • ناامید نشوید، بلکه الهام بگیرید
  • بیاموزید که چگونه می توانید کسب و کار خود را بهبود ببخشید به جای اینکه به هر کاری که “اشتباه” انجام می دهید فکر کنید

5.یک برنامه بازاریابی ایجاد کنید

توسعه یک برنامه بازاریابی یکی دیگر از استراتژی های ضروری رشد کسب و کار است و نیازی به هزینه گزافی ندارد. تبلیغ کسب و کار شما به روشی خلاقانه و جذاب می تواند همه چیز را تغییر دهد.

برای مثال شما می توانید از رسانه های اجتماعی برای تبلیغ کسب و کار خود در شبکه جهانی وب استفاده کنید. این یک سرمایه گذاری کوچک است که به شما آسیبی نمی رساند. بسیاری از مردم می‌خواهند قبل از تماس یا رفتن به سالن شما به صورت آنلاین درباره شما اطلاعات کسب کنند. یک صفحه کسب و کار گوگل با جزئیات، یک صفحه اینستاگرام که تصاویر کسب و کار شما و لیستی از خدماتی که ارائه می دهید را نشان دهد، یک برنامه پاداش طراحی کنید (برای مثال، پس از 8 جلسه، 15٪ تخفیف دریافت می کنید) و همچنین مشتریان را همیشه در جریان نگه دارید و غیره.

استراتژی های رشد کسب و کار

بنابراین، برای جمع بندی …

  • ایجاد یک صفحه کسب و کار گوگل
  • ایجاد یک صفحه تجاری اینستاگرام
  • خدمات و محصولات خود را فهرست کنید و تصاویری از سالن خود را به صورت آنلاین نشان دهید
  • در رسانه های اجتماعی جستجو کنید

6.اهداف کوتاه مدت و بلندمدت روشن و امکان پذیر را تعریف کنید

تعیین اهداف کوتاه مدت و بلند مدت واضح و قابل اجرا به شما اطمینان می دهد که ذهن خود را در مسیر درست نگه دارید. اگر اهداف هوشمندانه‌ای را بنویسید که به وضوح تعریف شده‌اند، احتمال کمتری وجود دارد که آنها را فراموش کنید و هرگز نتوانید آنها را به انجام برسانید. اکنون که ایده های قوی برای استراتژی های رشد کسب و کار خود دارید، اهداف کوتاه مدت و بلند مدت شما این رشد را تضمین می کند و انجام آن را آسان تر می کند.

آنچه باید در نظر داشته باشید …

  • اهداف هوشمند شما را در مسیر درست نگه می دارد
  • وقت بگذارید تا واقعاً بفهمید از اهدافتان چه می خواهید

گاهی اوقات مسائل خارج از درک شما می تواند دلیل یک کسب و کار شکست خورده باشد: شرایط بد اقتصادی یا یک مشکل بهداشتی که باید فوراً مورد تأیید قرار گیرد. پیروی از استراتژی های رشد کسب و کار مناسب برای سالن شما قطعا می تواند به شما کمک کند و مستند کردن همه چیزهایی که برای رشد کسب و کار خود نیاز دارید، همه چیز را برای شما در چشم انداز قرار می دهد.

قبل از ارزیابی نیازهای خود، در هیچ کاری عجله نکنید یا کورکورانه هیچ یک از این استراتژی ها را شروع نکنید. زمانی اینکار را انجام دهید که همه جنبه های کسب و کار خود و نیازهای خاص خود را تجزیه و تحلیل کرده باشید و سپس تغییرات لازم را ایجاد کنید.

امتیاز دهید