تصور کنید در حومه شهر رانندگی می کنید، مطمئناً صدها گاو را می بینید که در اطراف چرا می کنند، در نگاه اول همه چیز فوق العاده است. سپس در عرض 20 دقیقه، شروع به نادیده گرفتن گاوها می کنید. همه چیز عادی و کسل کننده می شود زیرا همه چیز یکسان است حتی اگر این گاوها بزرگ و زیبا باشند. اگر ناگهان یک گاو بنفش را دیدید چه؟ این گاو مطمئناً توجه شما را جلب می کند. “جلب توجه” کردن لازمه دستیابی است.

به گفته نویسنده پرفروش ست گودین، این استراتژی، راز بازاریابی موفق اوست. بازاریابی برای ایجاد علاقه و به یاد ماندن است. هر شرکتی باید یک گاو بنفش باشد که بتواند خود را از همه رقبا متمایز کند.

امروزه هر شرکت یا هر محصول با کیفیتی در بازاریابی با مشکلاتی مواجه می شود. دلیل اصلی آن «رقابت» است که مشکلات زیادی ایجاد کرده و باعث نادیده گرفته شدن محصول شما می شود. داشتن یک محصول خوب کافی نیست. باید دید چگونه می توان یک محصول را از طریق استراتژی بازاریابی، مورد توجه قرار داد.

کاری کنید که مشتریان در مورد شما صحبت کنند

کاری کنید که مشتریان در مورد شما صحبت کنند

حتی اگر در عصر دیجیتال زندگی می کنیم، بهترین تبلیغاتی که محصول شما می تواند دریافت کند تبلیغات دهان به دهان است. مردم به تبلیغات و رسانه های اجتماعی عادت دارند. پس از سال ها بمباران توسط پیام های مداوم، مصرف کننده فیلترهای خود را ساخته است. برای متمایز شدن از جمعیت باید به یک گاو بنفش تبدیل شوید، خود را دوباره کشف کنید و به چیزی به یاد ماندنی تبدیل شوید. این عمل باعث می شود که مردم در مورد محصول شما صحبت کنند زیرا متفاوت است. علاوه بر این، مردم به نظرات دیگران اعتماد دارند.

کسل کننده نباشید

اگر خدمات شما ساده و دقیقاً همانند دیگران باشد چه؟ پرداخت پول زیاد در Google ADS برای فروش محصول راه حل درستی نیست. شما باید اغراق کنید و با ایجاد خدماتی متفاوت دقیقاً در جهت مخالف رقبای خود حرکت نمایید. برای نشان دادن این موضوع، گودین به شرکت‌های معروف و با رشد سریعی مانند Krispy Kreme، اپل و استارباکس استناد می‌کند. این کسب‌وکارها آداب و رسومی را که کاملاً خارج از عرف هستند، پشت سر گذاشته‌اند. درست مانند یک گاو بنفش، بهترین ایده های بازاریابی، هیجان انگیز تر و تخیلی هستند و تقریباً قابل باور نیستند. مهم این است که دقیقا برعکس حالت عادی باشد. زندگی در محدودیت های مرسوم آسان است اما جدا شدن از این محدودیت ها، شرکت را در جهت مثبت پیش می برد.

ریسک کنید

ریسک کنید

گودین در کتاب گاو بنفش خود در سال 2003 گفته است: «تجارت خود را با چشمگیر بودن متحول کنید» و به این موضوع می پردازد که چگونه می توان با کمی نوآوری، یک ویژگی معمولی و بی مزه را درخشان کرد. با این حال، آنقدرها هم که به نظر می رسد ساده نیست. جدید بودن، متفاوت بودن و منحصر به فرد بودن باید در مدل کسب و کار گنجانده شود. شما باید خارج از چارچوب فکر کنید و کمی ریسک کنید. محافظه کار بودن بیش از حد به رقبای شما کمک می کند تا از شما پیشی بگیرند و مزیت کسب کنند.

چگونه یک گاو بنفش را تشخیص می دهید؟

صرفاً گفتن اینکه خدمات باید قابل توجه باشند ممکن است توصیه مفیدی نباشد، پس بیایید کمی آن را تجزیه کنیم. اکثر شرکت‌ها سعی می‌کنند به تقاضای عمومی پاسخ دهند و فکر می‌کنند که اگر محصولاتی را ایجاد نمایند که بیشتر مردم به آنها نیاز دارند، در بازاریابی موفق خواهند بود. اما این تفکر ذاتاً ناقص است.

در حالی که ممکن است درست باشد که برخی از تبلیغات، مانند تبلیغات گوگل، گاهی اوقات به خوبی کار می کنند، زیرا آنها افرادی را هدف قرار می دهند که قبلاً به یک محصول یا خدمات خاص ابراز علاقه کرده اند اما نهایتا، اکثر مردم از تبلیغ خسته شده و در اکثر مواقع پیام های شما را نادیده می گیرند. کاری که باید انجام دهید، ایجاد محصول یا خدماتی است که دارای ویژگی های منحصر به فرد و برجسته ای باشد که به زیرمجموعه بسیار خاصی از افراد پاسخ دهد. محصولاتی که دارای چنین ویژگی های مهمی هستند، اساساً خودشان را تبلیغ می کنند.

گودین کاملاً مصمم است که این ویژگی‌ها باید بیش از یک ترفند بازاریابی مفید باشند که پس از ایجاد محصول برای جالب جلوه دادن آن به دست می‌آورید. در عوض، محصول شما در وهله اول باید به گونه ای طراحی شود که ارزش ویروسی یا وایرال شدن را داشته باشد. گودین معتقد است که «ایده‌هایی که منتشر می‌شوند بیشتر از دیگران موفق می‌شوند»، اما برای اینکه یک محصول یا خدمات به یک ویروس ایده‌آل تبدیل شود که ارزش انتشار دارد، باید منحصربه‌فرد و غیرعادی باشد.

در واقع، صنعت زیبایی و آرایشی، هر چقدر هم که شلوغ به نظر برسد، مملو از نمونه هایی از این دست است. به Lush Cosmetics فکر کنید، برندی که در سرتاسر جهان به دلیل وعده‌اش برای ارائه «لوازم آرایشی دست‌ساز» شناخته شده است که استفاده از آنها سرگرم‌کننده، عاری از ظلم به حیوانات، عمدتاً گیاهی است و اغلب به شکل جامد و بدون نیاز به هیچ نوع بسته‌بندی فروخته می‌شود. آنها لوازم آرایشی عالی برای نسلی هستند که به طور فزاینده ای نسبت به محیط زیست آگاه هستند. و این ثابت می‌کند که ایجاد گاو بنفش منحصربه‌فرد شما، لزوماً به معنای ایجاد چیزی جدید نیست.

خوب است، اما چگونه یک استراتژی گاو بنفش ایجاد می کنید؟

به جای هدف قرار دادن همه، یک جایگاه را هدف قرار دهید. مصرف کننده گیاهخوار و آگاه به محیط زیست را هدف قرار دهید، بازدیدکنندگان جشنواره را هدف قرار دهید، افرادی را هدف قرار دهید که می خواهند ظاهرا خود را بدون پرداخت هزینه بروز کنند – افراد خاصی را هدف قرار دهید. زیرا “اکثریت شما را نادیده می گیرند”.

اکثر شرکت ها سعی می کنند با ایجاد محصولاتی که امیدوارند برای همه جذاب باشد، مستقیماً به سمت اکثریت پیش بروند. باید محصولات و خدمات خود را به گونه‌ای طراحی کنید که الهام‌بخش باشد.

برای گودین، تنها راه برای انجام این کار، ایجاد محصول یا خدماتی است که «آنقدر مفید، جالب، ظالمانه و قابل توجه باشد که بازار بخواهد به آنچه شما می گویید گوش دهد». بنابراین به جای اینکه تمام فکر خود را برای بازاریابی محصولات خود به روش های مختلف برای جذب افراد بیشتر بگذارید، سعی کنید مدتی را صرف ایجاد گاوهای بنفش نمایید.

امتیاز دهید