انتخاب نام برند، بدون شک یک نام می تواند واکنش های احساسی خاصی را برانگیزد. این می تواند از همان ابتدا به مشتریان ایده یا احساسی در مورد کسب و کار شما بدهد، حتی قبل از اینکه مشتریان کار با شما را تجربه کنند. بنابراین انتخاب نام برای برند کاری مهمی است که نباید در آن را سهل انگاری کرد. انتخاب نام برند یکی از مهمترین تصمیماتی است که در طول توسعه برند گرفته می شود. نام به ندرت تغییر می کند و به عنوان کانونی برای بازاریابی و سرمایه گذاری قابل توجه در نظر گرفته می شود.
یک نام تجاری مناسب چیزی نیست که فقط در کارت ویزیت شما جالب به نظر برسد یا اینکه شما آن را دوست داشته باشید یک نام تجاری مناسب زمانی مناسب است که بتواند چیزی را به مشتریان منتقل کند.
مارتی نویمیر طرفدار برندسازی در The Brand Gap می‌گوید: «نیاز به نام‌های تجاری خوب از مشتریان سرچشمه می‌گیرد و مشتریان همیشه راه‌های مناسبی برای شناسایی، یادآوری، بحث و مقایسه برندها می‌خواهند. نام مناسب می تواند با ارزش­ ترین دارایی یک برند، دلیل ایجاد تمایز و سرعت پذیرش باشد.»
اما انتخاب نام تجاری مناسب می تواند یک کار دلهره آور باشد. چگونه نامی را پیدا می کنید که به درستی عمل کند؟ نامی که جذاب باشد؟ نامی که در یک بنر وب عالی به نظر برسد؟

با این حال انتخاب نام تجاری هرگز آنقدر ساده نیست که مردم فکر می کنند و همیشه میزان سرمایه گذاری که شایسته آن است را دریافت نمی کند. اینکار نیاز به برنامه ریزی، تمرکز و پشتکار و تجربه برای دستیابی به موفقیت واقعی را دارد.

انتخاب نام برند
چه چیزی یک نام تجاری خوب را می سازد؟

تئوری‌ها و مطالعات کمی در مورد اینکه چه چیزی باعث می‌شود یک نام تجاری مناسب و خوب به نظر برسد وجود دارد. به عنوان مثال یک مطالعه در دانشگاه آلبرتا نشان داد که مصرف‌کنندگان واکنش مثبت‌تری نسبت به برندهایی با نام‌های ساختاری تکراری، مانند کوکاکولا، کیت کت و …. نشان می‌دهند.

همانطور که می­بینید هیچ فرمول جادویی وجود ندارد، ویژگی‌های مشترکی وجود دارد که استفاده از نام تجاری را برای شما آسان‌تر می‌کند و به خاطر سپردن آن را برای دیگران آسان‌تر می‌شود.

در حالت ایده آل چیزی که شما باید مدنظر قرار دهید:

معنی دار بودن: نام تجاری باید جوهره برند شما را منتقل کند، تصویری را القا کند و یک ارتباط عاطفی مثبت را پرورش دهد.

متمایز بودن: نام منحصر به فرد، به یاد ماندنی است و از رقبای شما متمایز می شود.

قابل دسترس بودن: افراد باید به راحتی بتوانند نام تجاری را تفسیر کنند، بگویند، بنویسند یا در گوگل آن را جستجو کنند. (حتی اگر نام غیرمعمول یا عجیبی دارید، باید قابل درک باشد.)

قابل محافظت بودن: شما می توانید آن را به عنوان یک علامت تجاری در نظر بگیرید، دامنه آن را دریافت کنید، و هم از نظر قانونی و هم در عموم مالک آن باشید.

مقاوم در برابر آینده: نام تجاری باید بتواند با شرکت رشد کند و ارتباط را حفظ کند و برای محصولات مختلف و توسعه های برند سازگار باشد.

بصری بودن: باید بتوانید بین نام تجاری خود در انواع طراحی ­ها از جمله نمادها، لوگو، رنگ‌ها و غیره ارتباط برقرار کنید.

این موارد معیارهای مفیدی هستند که به شما کمک می‌کند نام‌های پیشنهادی خود را بررسی کنید.

 

در ادامه نکاتی را به اشتراک می‌گذاریم که به شما کمک می‌کند تا نام‌های تجاری مؤثری را برای کسب و کار خود انتخاب کنید.

نام مناسب را انتخاب کنید

نامی که تصمیم می‌گیرید برند شرکت خود را تحت آن قرار دهید باید به خوبی در مورد آن فکر شده باشد تا اطمینان حاصل شود که نامی را انتخاب می‌کنید که با آنچه محصول یا خدمات شما در تلاش است انجام دهد، متناسب باشد. هنگام انتخاب نام، فکر کنید: چه چیزی در مورد برندی که می‌خواهم ایجاد کنم منحصر به فرد است؟ مخاطب هدف من کیست؟ من می خواهم چه احساسی در مردم ایجاد کنم؟
به طور خلاصه می توانید سوالات زیر را در نظر بگیرید:

هدف: دلیل وجود تجارت شما چیست؟

چشم انداز: می خواهید به ایجاد چه آینده ای کمک کنید؟ آینده برای شما چگونه به نظر می رسد؟

ماموریت: برای انجام چه کاری اینجا هستید؟

ارزش ها: چه اصولی رفتار شما را رهبری می کند؟

ترکیب این عناصر بر هر کاری که انجام می دهید (از جمله انتخاب نام) تأثیر می گذارد. پس برای تمامی این سوالات پاسخ مشخصی را پیدا کنید.

در انتخاب نام برند به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
طوفان فکری ایجاد کنید

در اینجا  با یک قسمت سرگرم کننده سروکار داریم. ذینفعان و افراد خلاق خود را جمع آوری کنید و یک طوفان فکری ساختاریافته را میزبانی کنید. ممکن است بخواهید این بحث ها را با دستورالعمل­های خاص یا تمرین های خاص شروع کنید. مثلا:

تمام صفت هایی که محصول یا خدمات شما را توصیف می کنند را بنویسید.

آنچه را که می خواهید مشتریانتان هنگام استفاده از محصول یا خدمات شما احساس کنند، توصیف کنید.

یک یا چند کلمه ساختگی از کلمات در مورد محصول یا خدمات خود در نظر بگیرید.

 

نامی بیابید که مردم به راحتی آن را به محصول یا خدمات شما مرتبط کنند

نام‌های تجاری بزرگی که چنین شهرتی را به دست آورده‌اند، عموماً برند خود را بر چیزی استوار کرده‌اند که معتقدند با آنچه می‌خواهند ایجاد کنند مناسب است.

به عنوان مثال «اپل» تنها نامی نیست که بدون هیچ پیش‌اندیشی به این غول فناوری داده شده است. اپل در حال حاضر با ارزش ترین برند جهان است و به دلیل طراحی های شیک و محصولات باکیفیت خود شناخته شده است و نام این شرکت به ایجاد این تصویر کمک می کند. در بیوگرافی جابز که توسط والتر ایزاکسون نوشته شده است، او توضیح داده که در حال بازگشت از یک باغ سیب بود که فکر کرد این نام سرگرم کننده و دارای روحیه به نظر می رسد. استیو وزنیاک توضیح داد که «هر دوی ما سعی کردیم نام‌هایی با آوای فنی پیدا کنیم اما نتوانستیم به نام‌های خوبی فکر کنیم. اپل خیلی بهتر بود، بهتر از هر اسم دیگری که فکرش را می‌کردیم.» و مانند خود نام، شرکت و برند بسیار نوآورتر و آینده نگرتر از شرکت های فنی قبلی شدند.

در انتخاب نام برند به چه نکاتی باید توجه کنیم؟

به متمایز کننده های خود نگاه کنید

درک اینکه چه چیزی برند شما را منحصر به فرد می کند، کلید پیدا کردن یک نام تجاری مناسب است. قلب برند شما مطمئناً چیزی است که شما را منحصر به فرد می کند اما چیزهای دیگری نیز در مورد تجارت شما وجود دارد که شما را متمایز می کند. شما باید این تمایز دهنده ها را در حین حرکت در فرآیند نامگذاری در ذهن خود نگه دارید.

اگر درک محکمی از آنچه شما را متمایز می کند ندارید می­توانید با نگاه کردن به رقبای خود درک بهتری از اینکه چگونه می توانید در هر جنبه ای از برندسازی خود متمایز شوید، به دست می آورید.

با ثبت نام تجاری خود، عنوان قانونی برند خود را بدست آورید

این نام بسیار بیشتر از حسن نیت برند است. برخی افراد نام تجاری را با حسن نیت یکی می دانند، اما آنها یکسان نیستند.

نام­های تجاری می توانند از حسن نیت محافظت کنند اما آنها بسیار بیشتر از این کار می کنند. دلیل اینکه شما به یک نام تجاری نیاز دارید این نیست که از حسن نیت خود محافظت کنید بلکه به این دلیل است که یک نام تجاری ابزاری برای جذب پتانسیل اقتصادی در تجارت شما است. هنگامی که یک نام تجاری را ثبت می کنید عنوان قانونی برای نام خود دریافت می کنید بنابراین بهتر است استفاده از نام توسط اشخاص ثالث را کنترل کنید. سپس می توانید با اعطای مجوز از کسب و کار، درآمد کسب کنید و در صورت موفقیت برند را به کالاها و خدمات دیگر گسترش دهید.

در انتخاب نام برند به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
تست، تست، تست

اکنون که مانع قانونی را برطرف کرده اید، هیجان انگیزترین قسمت اینجاست. می‌توانید به سمت مابقی المان­های کسب و کار خود مانند لگو‌ها، بسته‌بندی محصول و صفحات اصلی سایت بروید و سه نام برتر خود را در هر یک از موارد تست کنید.

 

به یاد داشته باشید بیش از همه چیز این برندسازی است که یک کار مهم بوده و به تعهد نیاز دارد. در نتیجه تولید نام موثر هم یک هنر و هم کار علمی است که مستلزم دقت استراتژیک، الهام بخش، خلاقیت و عزم زیاد است. و ارزش آن را دارد که زمان و پول مناسبی روی آن سرمایه گذاری کنید. به یاد داشته باشید، در حالی که کمپین‌های ارتباطی برند می‌آیند و می‌روند و بسته‌بندی محصولات و … تازه‌سازی می‌شود، نام یک برند، در حالت ایده‌آل، مادام العمر است!

امتیاز دهید