جایگاه برند چیست؟ اگر شما یک بازاریاب یا یک کارآفرین هستید، احتمالاً در مورد مفهوم موقعیت یابی یا جایگاه برند شنیده اید. اما اگر احساس می کنید که این مفهوم بیش از حد انتزاعی و نامشخص است، پس این مقاله برای شما کاملاً مناسب است!

جایگاه برند به این معنی است که دیدگاه، محصول و هویت برند شما به صورت استراتژیک در بازاری اشباع شده از شرکت های دیگر قرار می گیرد. و مهمتر از آن این چیزی است که در ذهن مشتری خود به آن معروف هستید. مخاطب شما در نهایت تصمیم می گیرد که در مقایسه با رقبا کجا را انتخاب کند.

در این مقاله قصد داریم مفهوم جایگاه برند را با کلمات ساده تعریف کنیم و به شما نشان دهیم که چگونه از آن برای ایجاد یک برند قدرتمند استفاده کنید. در ادامه نگاهی دقیق‌تر به کارهایی که کسب و کارهای موفق برای ایجاد جایگاه برند منحصر به فرد خود انجام دادند خواهیم داشت. اما ابتدا کمی دقیق‌تر در مورد اینکه جایگاه برند در واقع چیست و همچنین در مورد مزایای انجام آن صحبت کنیم و یک چارچوب ساده برای جایگاه برند برای کمک به شما در شروع کار ترسیم ‌کنیم.

یک تعریف ساده از جایگاه برند:

جایگاه برند فضایی است که برند و محصولات شما را در بازار و در ذهن مشتریان شما نگه می دارند. به بیان دیگر فیلیپ کاتلر، نویسنده و استاد بازاریابی جایگاه برند را به عنوان «عملی برای طراحی کردن پیشنهاد و دیدگاه شرکت برای اشغال جایگاه متمایز در ذهن بازار هدف» تعریف کرده است.

به عبارت دیگر جایگاه برند توصیف می‌کند که چگونه یک برند با رقبای خود متفاوت می شود و کجا یا چگونه در ذهن مشتریان می‌نشیند. بنابراین استراتژی جایگاه برند شامل ایجاد تداعی‌های برند در ذهن مشتریان می‌شود تا آنها را وادار به درک برند به روشی خاص کند.

چرا جایگاه برند مهم است؟

با شکل دادن به ترجیحات مصرف کننده استراتژی های جایگاه برند به طور مستقیم با وفاداری مصرف کننده، ارزش ویژه برند مبتنی بر مصرف کننده و تمایل به خرید برند  مرتبط است. جایگاه موثر برند را می توان به میزانی اشاره کرد که یک برند در ذهن مصرف کنندگان مطلوب، متفاوت و معتبر است.

جایگاه برند چیست؟ جایگاه یابی برند چگونه انجام می‌شود؟

مزایای موقعیت یابی برند

جایگاه منحصر به فرد و به یاد ماندنی برند با لیست طولانی از مزایا همراه است. در نتیجه پاداش آن برند شرکتی است که مردم وقتی می خواهند محصولی را که می فروشید بخرند، اول به آن فکر می کنند. اینکار اغلب سال‌ها، حتی دهه‌ها یا به اندازه ایجاد یک بازار کاملاً جدید طول می‌کشد (به برندهایی مانند کوکا، مک‌دونالد و تسلا فکر کنید). حتی اگر نتوانید به آن جایگاه برتر دست یابید، باز هم می توانید از مزایای یک جایگاه برند قوی بهره مند شوید. برخی از مزایای برند عبارتند از:

 

  • مردم وقتی خرید می کنند ابتدا به برند شما فکر می کنند
  • تمایز آشکار از رقبا
  • تقویت ارتباط با مخاطبان
  • درک بهتر چالش های مشتریانتان
  • ارتباط بیشتر در مکالمات در مورد بازار شما
  • رضایت کامل مشتریان از پرداخت قیمت بالاتر به محصولات برند شما
  • تصمیم‌گیری داخلی سریع‌تر در مورد برند محصول

 

چگونه یک جایگاه برند قدرتمند پیدا کنیم؟

مرحله 1: برای ایجاد جایگاه منحصر به فرد و موفق برای برند خود، باید موارد زیر را تجزیه و تحلیل کنید:

  • درک کنید که مصرف کنندگان شما چه می خواهند
  • درک کنید که شرکت و قابلیت های برند شما چیست
  • درک کنید که هر رقیب چگونه جایگاه یابی برند خود را انجام می دهد؟

مرحله 2: هنگامی که این کار را انجام دادید باید یک عبارت شرح جایگاه یابی را انتخاب کنید که:

  • با مصرف کنندگان شما ارتباط برقرار کند
  • توسط شرکت شما قابل تحویل باشد
  • با رقبای شما متفاوت باشد

یک راه آسان برای تعریف یک شرح جایگاه برند، خلاصه کردن آن در سه کلمه است. سعی کنید کلمات عمومی مانند “محصولات با کیفیت، منحصر به فرد و موفق” را انتخاب نکنید زیرا این هدف هر برندی است.

مرحله 3: چالش باقی مانده این است که پس از آن جایگاه برند را در هر کاری که انجام می دهید منعکس کنید (شخصیت برند، طراحی بسته بندی، محصول، خدمات، طراحی هویت بصری، ارتباطات و غیره).

یک مثال عالی از موقعیت‌یابی برند قدرتمند، شراب Yellow Tail استرالیایی است. هدف آنها ورود به بازار ایالات متحده و درک بسیار متفاوت از اکثریت مارک های شراب بود که همگی محصولات پیچیده را با اصطلاحات پیچیده و غیرقابل درک شراب می فروختند. Yellow Tail استراتژی جایگاه یابی خود را بر این موضوع متمرکز کرده است:

“قابل دسترس، آسان برای انتخاب، و سرگرم کننده”.

جایگاه برند چیست؟

به این ترتیب آنها به این جایگاه برند دست یافتند:

محصول: Yellow Tail شرابی را تولید کرد که طعمی نرم و شیرین دارد و به اندازه آبجو و کوکتل های آماده برای نوشیدن قابل دسترس است. تولید این محصول منجر به یک شراب آسان برای نوشیدن شد که برای درک آن نیازی به سالها تجربه نیست.

نام: نامی سرگرم کننده و ماجراجویانه که نشان دهنده دم یک کانگورو است (به عنوان اشاره ای به ریشه استرالیایی).

هویت بصری: طراحی یک بسته بندی سرگرم کننده، رنگارنگ بدون عبارات پیچیده.

استراتژی ارتباطی: تمرکز ارتباط آن‌ها بر روی فعالیت‌های درون فروشگاهی با نمایندگان که کمک کرد محصول به‌عنوان تبلیغاتی قابل دسترس و خنده‌دار تلقی شود.

قیمت: پیشنهاد قیمت کمتر از 10 دلار برای مناسب بودن به عنوان “قابل دسترس” تلقی می شود و در هر مناسبت جشن استفاده می شود.

چارچوب موقعیت یابی برند:  آنچه شما نیاز دارید

استراتژی های موقعیت یابی برند در اشکال و اندازه های مختلف وجود دارد. با فکر کردن به جایی که می خواهید روی آن تمرکز کنید شروع کنید. آیا جایگاه برند شما بر مبنای خدمات مشتری، قیمت، کیفیت، راحتی، تجربه یا محصول جدید است؟
شما می توانید مراحل زیر را برای ایجاد یک چارچوب ساده برای جایگاه برند دنبال کنید.

1.شناسایی و تحقیق در مورد رقیبان

رقبای شما چه کسانی هستند؟ همان شرکت هایی که در جلسات خود درباره آنها صحبت می کنید. کدام یک تجربه مشتری را که در نقشه راه خود داشتید قبل از شما اجرا کردند؟ وقتی موجودی کالای شما در فروشگاه ها تمام می شود، برندهایی که مشتریان به آنها مراجعه می کنند چه کسانی هستند؟ پس در مورد این موارد تحقیق کنید.

پنج تا از رقبای قوی و کنونی خود را شناسایی کنید. چه مشکلاتی را حل می کنند؟ آنها چه کاری را بهتر از شما انجام می دهند؟ و چه کارهایی رو بدتر از شما انجام می دهند؟ نگاهی به برند بصری و وب سایت آنها بیندازید. توجه ویژه ای به قیمت محصول، تجربه خدمات مشتری، کیفیت محصول یا خدمات و راحتی که برای خریداران فراهم می کنند، داشته باشید.

 

2.تمایز رقابتی: چه چیزی برند شما را منحصر به فرد می کند؟

اکنون که پنج رقیب اصلی خود را شناسایی و مورد تحقیق قرار داده اید، نگاه انتقادی را به سمت برند خود معطوف کنید. نقاط قوت و ضعف خود را در تمام زمینه هایی که برای رقبای خود مشخص کرده اید شناسایی کنید. مشخصات شرکت خود را در کنار آنها قرار دهید و ببینید چه چیزی برند شما را منحصر به فرد می کند.

آیا این اطلاعات اندازه ای است که آن را در وب سایت خود ارائه دهید؟ خط مشی خدمات مشتری و بازگشت آن چگونه است؟ تجربه های تلفنی چطور؟ محتوای محصول شما؟ قیمت هدف شما؟ مشخص کنید چه چیزی شما را متمایز می کند و از این یافته ها به عنوان پایه ای برای ایجاد شرح جایگاه برند خود استفاده کنید.

3.شرح جایگاه برند

آنچه که برند شما را منحصر به فرد می کند را انتخاب کنید و آن را در یک پاراگراف واحد که جایگاه برند شما را توصیف می کند به عنوان یک شعار فشرده کنید.

 

4.عناصر برند که منعکس کننده پیشنهاد فروش منحصر به فرد شما هستند

بعد از یک شرح قوی برای جایگاه برند زمان آن فرا رسیده است که مشخص کنید کدام عناصر برند می توانند به شما کمک کنند تا شرکت و محصولات خود را در جایی که می خواهید قرار دهید. آیا شعار شما با شرح جایگاه برند شما همخوانی دارد؟ آیا لوگوی شما واقعاً نشان می دهد که شما محصولات سطح بالا را می فروشید؟ در اینجا برخی از عناصر اصلی وجود دارد که برای شفاف سازی و بیان شرح جایگاه برند خود به آنها نیاز دارید.

جایگاه برند چیست؟ جایگاه یابی برند چگونه انجام می‌شود؟

  • شعار
  • لوگو
  • هویت بصری
  • محتوای محصول
  • بسته بندی محصول
  • علائم و منوهای فیزیکی
  • پیام‌رسانی و دستورالعمل‌های برند

مطمئن شوید که همه اینها موقعیت برند شما را به بهترین نحو منعکس می کند.

اکنون می‌دانید که استراتژی جایگاه برند چیست، مزایای داشتن آن چیست و یک چارچوب اساسی برای شروع ایجاد استراتژی خود دارید. ممکن است تا زمانی که مشتریان شما می خواهند محصول شما را بخرند، راه درازی در پیش داشته باشید اما اجازه ندهید که شما را از شروع کار باز دارد.

امتیاز دهید