در این راهنما، ما توضیح خواهیم داد که چه چیزی بازاریابی احساسی را بسیار قدرتمند می کند و چگونه می توانید از آن برای ارتباط با مخاطبان خود و تشویق آنها به خرید استفاده کنید.

بازاریابی احساسی چیست؟

بازاریابی احساسی به تلاش‌های بازاریابی و تبلیغاتی اشاره دارد که در درجه اول از احساسات برای جلب توجه مخاطبان، به خاطر سپردن، اشتراک‌گذاری و خرید استفاده می‌کنند. بازاریابی احساسی معمولاً از یک احساس منحصر به فرد مانند شادی، غم، عصبانیت یا ترس استفاده می کند تا واکنش مصرف کننده را برانگیزد.

قبل از بررسی اینکه چرا بازاریابی احساسی موثر است و چگونه آن را در اقدامات بازاریابی خود بگنجانید، ابتدا در مورد احساسات صحبت می کنیم.

لحظه ای وقت بگذارید و به این فکر کنید که در حال حاضر چه احساسی دارید. به یاد داشته باشید، احساسات آن چیزی نیستند که بدن شما احساس می کند. آنها بیشتر وضعیت ذهنی شما را توصیف می کنند.

احساسات مانند رنگ ها هستند. چند مفهوم تعریف شده وجود دارد اما در بیشتر موارد، احساسات در یک طیف وجود دارند. یک تغییر کوچک در طیف می تواند منجر به نوع متفاوتی از شادی، نوع دیگری از غمگینی، و نوع دیگری از عصبانیت شود… مثلا رنگ سبز دارای طیف های بی نهایت است.

بسته به محصول، صنعت و مخاطبانتان، همیشه نمی‌توانید «شادی» عمومی را هدف قرار دهید. مانند اهداف بازاریابی خود، باید کاملا تحقیق کنید و دقیقاً مشخص کنید که قصد دارید چه احساسی را ایجاد نمایید. این موضوع بر جزئیات بازاریابی شما تأثیر می گذارد (کپی رایتینگ، رسانه، انتخاب های گرافیکی،و غیره) و کمک می کند تا حد امکان مؤثر باشد.

چرا بازاریابی احساسی موثر است؟

چرا بازاریابی احساسی موثر است؟

مردم احساس می کنند. همان‌قدر که آرزو می‌کنیم (مثلاً بعد از یک دلشکستگی یا در طول یک فیلم ترسناک) نمی‌توانیم احساسات را تجربه نکنیم و این در طبیعت ماست.

این یکی از دلایلی است که بازاریابی احساسی موثر واقع می شود. در ادامه چند مورد دیگر ذکر شده است.

بازاریابی عاطفی تاثیرات اولیه خوبی بر جای می گذارد

چه چیزی باعث ایجاد یک برداشت اولیه عالی می شود؟ وقتی با شخص جدیدی آشنا می شوید، چه چیزی به چشم می آید؟

حالا یک کسب و کار جدید را در نظر بگیرید. اگر بین دو تبلیغ که یکی صرفاً در مورد محصولات صحبت می کند و دیگری که شما را می خنداند یا به گریه می اندازد، کدام یک شما را تحت تأثیر قرار می دهد؟ دومی، درسته؟

اولین برداشت ها در عرض چند ثانیه شکل می گیرند. همین امر در مورد اولین برداشت از یک محصول یا نام تجاری صدق می کند و احساسات بازاریابی می تواند به شکل دادن آن تصویر کمک کرده و به ماندگاری آن برند یا محصول در ذهن شما کمک کند.

بازاریابی احساسی به افراد کمک می کند تا با قلب خود تصمیم بگیرند

به آخرین خرید عمده خود فکر کنید.

وقتی صحبت از ریمل شد، چگونه تصمیم گرفتید کدام یک را بخرید؟ چه چیزی باعث شد در نهایت روی دکمه “خرید” کلیک کنید؟

مطمئناً، شما قیمت‌ها را مقایسه کردید و زمانی را صرف مطالعه در مورد هر محصول کردید، اما زمانی که زمان تصمیم‌گیری فرا رسید، شرط می‌بندم که به قلب خود تکیه کرده‌اید.

احساسی که داشتید یا می‌خواستید به دست آورید، به شما کمک کرده است تا در مسیر درست حرکت کنید. بازاریابی Dove یک مثال عالی از این موضوع است. آگهی‌های بازرگانی آنها بر این موضوع تمرکز دارد که تضمین می کند هر زن احساس زیبایی کند و باعث می‌شود که محصولشان منبعی از احساسات باشد. احساساتی مانند پذیرش، آرامش، خوش‌بینی، عشق به خود.

مطالعات نشان می دهد که افراد برای تصمیم گیری، به جای اطلاعات به احساسات متکی هستند. پاسخ‌های احساسی به بازاریابی، در واقع بر قصد و تصمیم فرد برای خرید بیشتر از محتوای یک آگهی یا مطالب بازاریابی، تأثیر می‌گذارد.

از 1400 کمپین تبلیغاتی موفق، آنهایی که محتوای کاملاً احساسی منتشر کردند، تقریباً دو برابر (31% در مقابل 16%) نسبت به کسانی که صرفا محتوای منطقی داشتند، عملکردشان بهتر بود.

بازاریابی احساسی افراد را تشویق می کند تا عمل کنند

بازاریابی احساسی افراد را تشویق می کند تا عمل کنند

در حالی که بازاریابی احساسی ابزار قدرتمندی برای تشویق به یک یا دو خرید است، اما همچنین فعالیت های دیگری را تشویق می کند که می تواند به رشد تجارت و برند شما کمک کند.

در ادامه چند مورد از آنها ذکر شده است:

  • شادی باعث می شود برند شما را به اشتراک بگذارند
  • غم و اندوه باعث همدلی و پیوند عاطفی می شود
  • غافلگیری و ترس باعث می شود تا به سمت آنچه راحت است برویم
  • خشم و اشتیاق، ما را سرسخت می کند

استراتژی های بازاریابی احساسی

راه های مختلفی برای بازاریابی کسب و کارتان با استفاده از احساسات وجود دارد. می توان استراتژی ها را ترکیب کرد و برای برانگیختن انواع احساسات استفاده کرد.

به شما بستگی دارد

گنجاندن احساسات در بازاریابی و تبلیغات، خود راهی مطمئن برای جذب، شناخته شدن و تشویق مخاطبان به فعالیت است. بازاریابی احساسی را به عنوان سلاح مخفی در نظر بگیرید که هرگز نمی دانستید وجود دارد.

برای استفاده موفقیت آمیز از احساسات در بازاریابی خود، تنها کاری که باید انجام دهید این است که مخاطبان خود را بشناسید و بدانید که کدام احساسات بیشتر تاثیر گذار هستند. آنه را با اهداف کلی بازاریابی خود هماهنگ کنید تا اقدامات بازاریابی احساسی شما، تاثیر دوچندان داشته باشد.

 

امتیاز دهید