آیا متوجه هستید که حتی در زمان سکوت، باز هم درونی ترین احساسات و افکار واقعی خود را از طریق وضعیت بدنی، حالات صورت و سایر نشانه های غیرکلامی به مشتریان آرایش و زیبایی خود منتقل می کنید؟

بازاریابی فقط جذب مشتریان در سالن شما نیست، بلکه تبدیل آنها به مشتریان وفادار و پرهزینه است. آنچه در دیدارهای مشتریان با شما اتفاق می افتد و احساس آنها هنگام خروج از کسب و کار شما تا حد زیادی تعیین کننده بازگشت آنهاست.

تجربه خارق العاده ای را برای مشتریان خلق کنید

تسلط بر اصول اولیه زبان بدن به تیم زیبایی شما کمک می کند تا تجربه شخصی بهتری ارائه دهند و وفاداری و حفظ مشتریان را بهبود بخشند.

زبان بدن پیچیده و نامناسب به سود سالن لطمه می زند

تیم شما، به‌ویژه اعضای جوان‌تر، ممکن است تصور کنند که چون در فضای سالنی دوستانه و پر جنب و جوش کار می‌کنند، استفاده از همان زبان بدنی که در خانه یا اجتماع انجام می‌دهند قابل قبول است. اما آنها در خانه نیستند. در محل کار هستند و زبان بدن نامناسب می تواند باعث شود مراجعه کنندگان احساس ناراحتی، نادیده گرفته شدن و بی اهمیت بودن کنند.

نحوه ارتباط ما

هر یک از ما هنگام برقراری ارتباط با مشتریان سالن خود از ترکیبی از موارد زیر استفاده می کنیم:

  • کلمات
  • لحن صدا
  • زبان بدن و علائم غیر کلامی

و مطمئناً  این 3 عنصر از اهمیت یکسانی برخوردار نیستند.

تحقیقات برخی از حقایق شگفت انگیز را نشان می دهد:

زبان بدن آرایشگران موفق

آنچه زبان بدن در مورد تیم سالن شما نشان می دهد

زبان بدن بازتاب بیرونی احساسات درونی فرد است. مهم نیست که کلمات چقدر دوستانه هستند، اگر یک درمانگر یا آرایشگر احساس مضطرب، بدخلقی یا بی حوصلگی کند، بدن او سیگنال هایی را ارسال می کند که مشتری ممکن است آنها را دریافت کند.

«تحقیقات روانشناسان دانشگاه هاروارد نشان داد که زنان نسبت به مردان نسبت به زبان بدن بسیار هوشیارتر هستند و بسیار بیشتر احتمال دارد که تناقض بین کلمات و زبان بدن افراد را تشخیص دهند.»

حتی قبل از اینکه به مشتری خود سلام کنید، شروع کنید

زبان بدن شما باید از همان ابتدا با مشتری شما ارتباط برقرار کند و به مشتری احساس راحتی دهد تا به شما اعتماد کند.
برای انجام این کار ارتباط غیرکلامی شما باید از همان لحظه ای که شما را برای اولین بار می بینند درست باشد. همانطور که برای خوشامدگویی به مشتری خود وارد پذیرش می شوید باید یک حس اعتماد به نفس آرام را به خودتان منتقل کنید، توجه کنید اعتماد به نفس نه تکبر.

بیایید به چند راه‌کار ساده که تمامی آرایشگران و تیمشان می‌توانند این کارها را انجام دهند نگاهی بیندازیم:

1. آیا ژست‌های صورت استایلیست‌ها کاربردی دارد؟

لبخند:

وقتی روز خوبی نداشته باشید گفتن آن آسان‌تر از نشان دادن آن است. اما یک لبخند واقعی که در آن چشم و دهان شما درگیر است نشان دهنده علاقه به مشتری شما و لذت بردن از دیدن آنها است.

ارتباط چشمی برقرار کنید:

اگر کسی با شما ارتباط چشمی برقرار نمی کند شاید دارد این پیام را برای شما ارسال می کند «در حال حاضر آنقدر مشغول هستم که نمی‌توانم به شما رسیدگی کنم»

حفظ ارتباط چشمی خوب نشان دهنده احترام و علاقه به صحبت های مشتریان مو و زیبایی است و نشان می دهد که شما به حرف های مشتریان خود گوش می دهید.

این امر به ویژه در هنگام مشاوره در اولین دیدار، زمانی که در حال ایجاد رابطه هستید، اهمیت دارد یعنی زمانیکه مشتری با شما در مورد نگرانی های زیبایی خود صحبت می­کند و شروع به اعتماد کردن به شما می­کند.

چه میزان ارتباط چشمی موثر است؟

متخصصان زبان بدن توصیه می کنند در طول مشاوره اولیه سالن، 60 تا 75 درصد تماس چشمی را هدف قرار دهید. هر چه این میزان کمتر باشد نشان دهنده عدم علاقه آرایشگر به مشتری و مشکلات او می باشد.

2.به مشتریان سالن نشان دهید که به آنها علاقه دارید

به عنوان یک متخصص زیبایی یا مو، اهمیت گوش دادن به مشتری خود را درک می کنید اما شما همچنین باید به مشتری خود نشان دهید که فعالانه به او گوش می دهید.

دوستانه نشان دهید که نسبت به حرفهایشان علاقه مند هستید مثلاً:

  • سر خود را به یک طرف خم کنید
  • سر خود را تکان دهید
  • به سمت مشتری خود متمایل شوید

این علائم غیرکلامی مثبت به مشتری شما اطمینان می دهد که درگیر و متوجه هستید، به خصوص در هنگام مشاوره با مشتری.

زبان بدن آرایشگران موفق

از نشانه های منفی مانند خم شدن به عقب یا نگه داشتن دست ها در جیب خودداری کنید هر دو می توانند نشان دهنده عدم علاقه، بی احترامی و حتی نفرت باشند.

نکته مشاوره با مشتری

با تکان دادن سر خود با سه تکان سریع سر، کسی را تشویق کنید به صحبت کردن ادامه دهد و با شما صحبت کند.

تحقیقات نشان می دهد که وقتی شنونده به این شکل سر تکان می دهد، افراد سه تا چهار برابر بیشتر از حد معمول صحبت می کنند.

3.حالتی که می گوید «من متخصص هستم»

در اولین قرار ملاقات با یک مشتری سختگیر، آخرین چیزی که باید بخواهید این است که زبان بدن شما نشان دهد که احساس ترس یا اضطراب دارید. برعکس، مشتریان باید شما را به عنوان یک فرد متخصص و با تجربه ببینند.

اگر به صورت خمیده و قوز کرده نشسته اید، مرتباً با موهای خود دست و پنجه نرم می کنید، ناخن خود را می جوید یا با بی قراری با جواهرات خود بازی می کنید بدانید بازی را واگذار کرده اید.

برای پنهان کردن این احساسات و ظاهری مطمئن برای مشتریان سالن، به سادگی:

  • صاف و راست بایستید
  • سر خود را در در سطح مستقیم نگه دارید
  • شانه هایتان را شل کنید
  • وزن خود را به طور مساوی روی هر دو پا پخش کنید

4.دست ها و پاها احساسات واقعی را آشکار می کنند

دست ها:

احتمالاً مادرتان به شما گفته است که اشاره کردن با انگشت یا شست بی ادبانه است. درعوض حرکات دست را طوری انجام دهید که کف دست ها رو به بالا باشد. اینکه کف دست‌هایتان کمی بالا و رو به بیرون باشد حالتی باز و دوستانه دارد. در حالی که دست‌های در هم تنیده یا فشار دادن دست‌ها نشانه‌های جالبی نیستند.

بازوها و پاها:

وقتی با یک مشتری بی دست و پا مواجه می شوید هر چقدر که با این حالت نشستن راحت باشید دست ها و پاهای خود را روی هم نگذارید، زیرا به نظر می رسد حالت دفاعی گرفته اید و پیام  “قطع ارتباط” را ارسال می کند. به خصوص زمانی که در حال انجام مشاوره اولیه با مشتری هستید و ممکن است احساس نگرانی کنید، به این موضوع توجه کنید.

پاهای شما:

آیا پاهای خود را تکان می دهید؟

فرض کنید شما کاملاً  بر وضعیت بدنی خود تسلط دارید، سرتان راتکان می‌دهید و دست‌هایتان باز است، با این حال یک مشکل وجود دارد که اغلب در هنگام استرس نادیده می‌گیریم

… پاهای تکان دهنده شما.

پاهای ما احساسات واقعی ما را در حالی که آنها را حلقه می کنیم، کش می دهیم و می چرخانیم نشان می دهد و استرس، کسالت یا دلهره ما را آشکار می کند.
پس آن پاها را ثابت نگه دارید

5.زبان بدن برای مشتریان سختگیر سالن

اگر مشتری در طول یک قرار از شما سؤال کند یا شما را به چالش بکشد، چه؟ شاید آنها نتایج درمان، صلاحیت، تجربه شما یا قیمت را دوست نداشته باشند؟

در این شرایط کنترل زبان بدن خود که ناامیدانه می خواهد به حالت دفاعی تبدیل شود، دشوار است. اما بدترین کاری که می توانید انجام دهید این است که ظاهری تدافعی به خود بگیرید زیرا این کار به سادگی شکایت مشتری را تأیید می کند.

زبان بدن آرایشگران موفق

ابتدا با نگرانی آنها همدردی کنید و سپس راه حل خود را پیشنهاد دهید. در حین انجام این کار، مهمترین چیز این است که مطمئن شوید کلمات و زبان بدن شما با یکدیگر تضاد ندارند.

میدونم سخته ولی:

  • از تکان دادن و کج کردن سر استفاده کنید تا نشان دهید در حال گوش دادن هستید.
  • حرکات دست خود را باز نگه دارید و کف دست ها را به سمت بالا نگه دارید.
  • از اخم کردن به هم فشردن لب های خود اجتناب کنید.
  • بدون خیره شدن تماس چشمی برقرار کنید.
  • برای نشان دادن کنترل خود، عمیق و آهسته نفس بکشید.

6.از موانع غیرکلامی در طول قرارها اجتناب کنید

از قرار دادن یک مانع فیزیکی بین خود و مشتری خود اجتناب کنید. با نگه داشتن سشوار، لیوان یا بطری محصول در دستان خود مانعی در فضای بین آرایشگر و مشتری ایجاد می شود. زمانی که مجبورید چیزی را نگه دارید، دستان خود را در سطح کمر خود قرار دهید.

7.از تکنینک آینه کاری استفاده کنید

“مردم افرادی را دوست دارند که شبیه خودشان هستند”

تحقیقات نشان می‌دهد که ما افرادی را ترجیح می‌دهیم که شبیه خودمان باشند. آینه کاری تکنیکی برای ایجاد رابطه با شبیه سازی بیشتر خود به طرف مقابل است.

انعکاس باید با احتیاط و آرام انجام شود، در غیر این صورت شبیه سازی می شود و بیشتر خجالت یا توهین قلمداد می شود. این تکنیک بیشتر در مورد تطبیق سطح انرژی، شدت و درگیری آنها به جای حرکات است.

الیزابت کوهنکه، کارشناس زبان بدن، توضیح می‌دهد: «آینه‌کاری و مطابقت دادن خود با اعمال دیگران به معنای تکرار دقیق آن‌ها نیست در عوض  شما حسی را منعکس می کنید که آنها در حال برقراری ارتباط با آن هستند»

علاوه بر ژست ها و عبارات آنها، می توانید رفتار خود را با خلق و خوی یا سطح انرژی مشتری خود منطبق کنید. به عنوان مثال، اگر آنها محتاط و ساکت هستند، سعی کنید به روشی مشابه رفتار کنید.

8.به فضای شخصی احترام بگذارید

احترام به فضای شخصی مشتری می تواند به ویژه برای آرایشگران زیبایی و زیبایی شناسی دشوار باشد زیرا گاهی اوقات برای انجام وظیفه خود باید ارتباط نزدیکی با مشتریان داشته باشید.
هنگامی که مجبورید به فضای شخصی آنها وارد شوید، به ویژه به زبان بدن خود آگاه باشید و از قبل به آنها بگویید که قرار است چه کاری انجام دهید تا آماده شوند.

9.با لمس پیوند برقرار کنید

در حالی که نمی خواهید به فضای شخصی آنها حمله کنید، لمس صحیح می تواند فوراً با مشتری شما پیوند ایجاد کند.

Customer entering the beauty salon

ما می‌توانیم با افرادی برخود کنیم که به لمس حساس می باشند، بنابراین به مناطق امن شانه‌ها و بازوها پایبند باشید.

مثلاً برای هدایت مشتری به طرف سالن به آرامی او را با یک لمس جزئی به بازو هدایت کنید.

هنگامی که حوله ای را روی شانه های او می اندازید، با صاف کردن آن روی شانه هایش، احساس مراقبت و امنیت در او ایجاد کنید.

دست دادن، دست زدن به گونه (در صورت آشنایی با مشتری) یا یک ضربه سبک به بازو هنگام خروج، پیوند را تقویت می کند.

این چیزی نیست که شما می گویید، بلکه کاری است که انجام می دهید

بنابراین اگر تا به حال متوجه شده اید که با بازوهای ضربدری و دهان بسته شده در حال گوش دادن به یک مشتری سالن هستید یا در حین مشاوره، نگاهی گذرا به ساعت یا تلفن خود بیاندازید.

به یاد داشته باشید: شما خیلی بیشتر از آنچه فکر می کنید را بیان کرده اید.

امتیاز دهید