مشاور زیبایی می تواند شغلی پرارزش باشد که مستقیماً با مشتریان برای بازاریابی و فروش محصولات زیبایی بر اساس نیازهای آرایشی مشتری ارتباط دارد. برای تبدیل شدن به یک مشاور زیبایی،پ اغلب به مهارت‌ها، مدارک خاص و مدارک تحصیلی نیاز دارید. ابتدا باید این موضوع را درک کنید که یک مشاور زیبایی کیست و مهارت های مورد نیاز شما چگونه می تواند به تعیین شایستگی شما برای این شغل کمک کند. در این مقاله به وظایف کلی یک مشاور زیبایی و مهارت های مورد نیاز برای تبدیل شدن به یک مشاور زیبایی می پردازیم.

راهنمای گام به گام تبدیل شدن به یک مشاور زیبایی

چگونه یک مشاور زیبایی شویم؟

اگر می خواهید یک مشاور زیبایی شوید، مراحل مختلفی را باید طی کنید تا به موفقیت شما در این نقش کمک کند. لیست زیر می تواند شما را در هر مرحله راهنمایی کند بنابراین می توانید برای بهبود مهارت های خود مراحل زیر را به صورت گام به گام دنبال کنید:

1. کسب مدارک تحصیلی

شما می توانید مدارک و گواهینامه های معتبر که به صورت خاص به صنعت زیبایی مرتبط است، بدست آورید. گواهینامه های مربوطه شامل انواع گواهینامه ها شامل خدمات مشاوره زیبایی، دوره های آموزشی مراقبت از پوست و مو و… را برای پیشبرد هدف خود اخذ کنید.

2. تجربه فروش به دست آورید

مدارک و صلاحیت ها ممکن است رزومه شما را تقویت کنند، اما عملکرد شما در فروش همراه با ارائه تجربه کار با مشتریان می تواند به صورت چشمگیری به پیشرفت مهارت ها کمک کند. کسب تجربه کار در فروش می تواند به شما در توسعه مهارت های حیاتی مانند خدمات مشتری، ارتباطات، متقاعدسازی و سایر وظایف تجاری مانند رسیدگی به نقدینگی کمک کند. همچنین می تواند شانس استخدام شما را به عنوان یک مشور زیبایی افزایش دهد زیرا به کارفرمایان نشان می دهد که چقدر آموزش و تجربه دارید.

راهنمای گام به گام تبدیل شدن به یک مشاور زیبایی

3.از بازار محصولات به خوبی مطلع باشید

صنعت زیبایی به سرعت در حال رشد است و انجام تحقیقات مداوم در مورد ترندها برای جلوتر و حرفه ای بودن در این زمینه بسیار مهم است. به عنوان مثال اگر امیدوارید در زمینه ای مانند عطر کار کنید، مطمئن شوید که به طور خاص روی محصولات این صنعت تمرکز می کنید. اگر امیدوارید برای یک شرکت خاص کار کنید، در مورد تاریخچه آنها تحقیق کنید و از خطوط جدید، محصولات و اخبار شرکت مطلع شوید. شما می توانید این تحقیق را با خواندن مجلات، تماشای فیلم های آموزشی و شرکت در رویدادها انجام دهید.

4. یک نمونه کار بسازید

نمونه کارها مجموعه ای از مثال ها و شواهد برای نشان دادن کار، تجربه و مهارت های شما است. یک نمونه کار با انواع مختلف محتوا مانند تصاویر، کلیپ های ویدئویی، آموزش و محتوای نوشتاری ایجاد کنید تا دانش، مهارت و تجربه خود را در زمینه زیبایی نشان دهید. در نظر بگیرید که نمونه کارها را متناسب با یک آگهی شغلی یا شرکت خاص تنظیم کنید.

5.فریلنسری را در نظر بگیرید

به جای کار در یک شرکت می توانید به عنوان نماینده مشاور زیبایی یک برند، تمامی محصولات آن برند را از خانه بفروشید. برای پیگیری این کار یک شرکت استخدامی مناسب را پیدا کنید که می‌خواهید برای آن ها کار کنید و اطلاعات آنلاین آنها را دنبال کنید که اینکار  اغلب شامل پر کردن یک درخواست آنلاین و دریافت یک نمونه محصول و موارد آموزشی است. شروع حرفه مشاور زیبایی به عنوان یک فریلنسر می تواند در توسعه مهارت های فروش و شروع  ارتباط با مشتریان مفید باشد.

6. آموزش های حرفه ای برای توسعه دریافت کنید

پس از کسب شغل به عنوان مشاور زیبایی، شرکت در آموزش ها را برای توسعه حرفه خود در نظر بگیرید. از آنجایی که صنعت زیبایی می تواند با ترندها تغییر کند، اینکار می تواند راهی برای به روز ماندن و تجدید مهارت های شما باشد. همچنین شرکت در رویدادهای مرتبط با صنعت زیبایی و برنامه‌های خارج از محیط کار که متناسب با علایق یا موقعیت شما هستند را نیزدر نظر بگیرید.

راهنمای گام به گام تبدیل شدن به یک مشاور زیبایی

مشاور زیبایی چیست؟

مشاور زیبایی فروشنده ای است که از دانش گسترده خود در زمینه لوازم آرایشی، محصولات زیبایی و مراقبت از پوست برای کمک به مشتریان و فروش محصولات استفاده می کند. آنها اغلب به عنوان نماینده یک شرکت یا برند خاص عمل می کنند.

مشاوران زیبایی از این جهت که محصولاتی را به مشتریان بالقوه توصیه و نمایش می دهند، به نوعی شبیه تأثیرگذاران صنعت زیبایی هستند. برخلاف اینفلوئنسرهای زیبایی، مشاوران زیبایی تعاملات خود را به‌جای حضور مجازی و با مخاطبان بیشتر، شخصاً انجام می‌دهند. آنها همچنین علاقه مند به فروش محصولات خود هستند نه اینکه صرفاً توصیه ها و نکات زیبایی را ارائه دهند.

مشاور زیبایی چه کاری انجام می دهد؟

یک مشاور زیبایی محصولات زیبایی را با فروش ترکیب می کند. اگر از کار با مردم لذت می برید و به صنعت زیبایی علاقه دارید، این می تواند شغل ایده آل شما باشد. یک مشاور زیبایی علاوه بر ارائه خدمات عالی به مشتریان، باید مهارت‌های فروش را نیز داشته باشد تا یک مشتری بالقوه را به یک مشتری راضی و یک فروشنده تبدیل کند. برای رسیدن به این هدف، یک مشاور زیبایی دارای مسئولیت های زیر است:

  • مشاوره با مشتریان برای تعیین نیازهای خاص آنها مانند ترجیحات آرایشی، نیازهای مراقبت از پوست و بودجه
  • یک مشاور زیبایی باید به مشتریان نشان دهد که چگونه از محصولات روی خود یا مدل ها استفاده کنند
  • توصیف مزایا و کیفیت یک محصول
  • مدیریت موجودی فروشگاه
  • رعایت سهمیه های فروش
  • فروش، پردازش بازده و حفظ یک میزان درآمد ثابت
  • برنامه ریزی و شرکت در رویدادها
  • ارائه خدمات عالی به مشتریان در هر زمان بدون در نظر گرفتن سن یا جنسیت

راهنمای گام به گام تبدیل شدن به یک مشاور زیبایی

مهارت های مورد نیاز به عنوان مشاور زیبایی

مشاوران زیبایی باید بین دانش گسترده محصولات خود، خدمات عالی به مشتریان و مهارت های فروش پیشرفته تعادل برقرار کنند. مهارت ها و ویژگی های خاصی می تواند به پیشرفت در این زمینه کمک کند، که شامل موارد زیر باشد:

ارتباط

یک مشاور فروش ممکن است بیشتر وقت خود را صرف تعامل با مشتریان کند. توانایی شما در برقراری ارتباط موثر و ارائه اطلاعات موردنیاز در مورد یک محصول به مشتریان اغلب شانس شما را برای فروش تعیین می کند. برای تقویت مهارت های ارتباطی خود می توانید از مدیران و همکاران بازخورد بخواهید.

گوش دادن فعال

گوش دادن فعال یک مهارت نرم است که شامل تمرکز کامل بر چیزی است که گوینده در حال برقراری ارتباط است. به عنوان یک مشاور زیبای، مهم است که در طول یک عمل به مشتری خود توجه کامل داشته باشید. اینکار امکان ارائه خدمات عالی به مشتریان و درک کامل نیازهای آنها را فراهم می کند تا بتوانید بهترین محصول یا خدمات متناسب با آنها را توصیه کنید.

دانش جامع محصول

هر فروشنده خوب باید دانش گسترده ای در مورد محصولاتی که قصد فروش آنها را دارد داشته باشد. دانش تخصصی محصول به شما کمک می کند تا بهترین محصول را برای هر مشتری توصیه کنید و به هر سوال احتمالی پاسخ دهید. نشان دادن دانش تخصصی شما در زمینه زیبایی همچنین می تواند باعث ایجاد اعتماد و اطمینان مشتری شود که به تضمین فروش کمک می کند.

راهنمای گام به گام تبدیل شدن به یک مشاور زیبایی

مهارت های خدمات مشتری

مشاور زیبایی در ایفای نقش به عنوان نقطه اصلی تماس بین مشتریان و یک تجارتیا برند، به عنوان نماینده آن کسب و کار عمل می کند. برای معرفی مثبت برند، یک مشاور زیبایی خدمات عالی به مشتریان ارائه می دهد. مهارت های خدمات مشتری خود را از طریق پاسخ دادن به سؤالات، صمیمی و دوستانه بودن، دریافت بازخورد و پرداخت کارآمد نشان دهید.

متقاعد کردن مشتریان

بخشی از کار شما به عنوان یک مشاور زیبایی این است که مشتریان خود را برای فروش متقاعد کنید. مهارت های متقاعدسازی عالی می تواند به راهنمایی مشتریان برای خرید محصول کمک کند تا بتوانید به اهدافی مانند سهمیه فروش یا افزایش کمیسیون برسید. متقاعدسازی خود را از طریق مناظره ها یا با تکرار طرح فروش خود در نظر بگیرید.

مهارت های آرایش و زیبایی

مشاوران زیبایی می توانند با طیف وسیعی از محصولات زیبایی کار کنند که برای کار با آنها به مهارت و استعداد نیاز دارد. از آنجاییکه یک مشاور زیبایی اغلب نحوه استفاده از این محصولات را نشان می دهد بنابراین مهارت های هنری در این زمینه نیز می تواند مفید باشد. توسعه این مهارت ها را از طریق تمرین بر روی یک دوست  یا با تماشای/خواندن راهنماهای منتشر شده توسط متخصصان با تجربه در نظر بگیرید.

مهارت های ریاضی

مشاوران زیبایی در خرید کالاها اغلب ممکن است با پول کار کنند. این بدان معناست که آنها ممکن است برای انجام کارهایی مانند محاسبه سفارشات محصول، محاسبه مجموع فروش و ثبت سفارش به مهارت های ریاضی نیاز داشته باشند. ممکن است توصیه شود که مهارت های ریاضی و پولی خود را تقویت کنید تا بتوانید این وظایف را با دقت و اطمینان انجام دهید.

محیط کار برای مشاور زیبایی

مشاوران زیبایی می توانند برای فروش در صنعت زیبایی در کلینیک های زیبایی، فروشگاه ها و … به صورت اختصاصی کار کنند. همچنین می توانند در  یک فضای کاری مجزا به صورت آزاد کار کرد بنابراین محیط کار می تواند متفاوت باشد.

امتیاز دهید