موثرترین نکات مدیریتی سالن های زیبایی جهت افزایش فروش

صنعت سالن یک صنعت رقابتی است. شما ممکن است بهترین محصولات، خدمات و فرآیندها را داشته باشید اما اگر نتوانید کارکنان و مشتریان خود را به طور  مناسب و موثر مدیریت کنید، کل تجارت شما متوقف خواهد شد.

در عین حال اجرای یک استراتژی مدیریتی مناسب برای سالن های زیبایی می تواند کسب و کار شما را به صورت قابل توجهی ارتقا دهد. اما حفظ و نگهداری یک سالن زیبایی کاربردی با هر معیاری کار آسانی نیست.

تدارکات مدیریت رزروها، جذب مشتریان جدید، حفظ مشتریان موجود، اجرای برنامه ها برای دستیابی به اهداف تعیین شده، واگذاری وظایف و مسئولیت ها کافی است تا مدیریت یک سالن زیبایی را به اندازه کافی دچار آشفتگی کند.

در این مقاله به معرفی نکاتی موثر برای مدیریت سالن های زیبایی می پردازیم تا با رعایت و به کارگیری این نکات بتوانید کسب و کار خود را به سطح بالاتری برسانید.

 

نکات موثر برای مدیریت سالن های زیبایی

مدیریت سالن زیبایی یک اصطلاح گسترده است که شامل وظایف و مسئولیت های مختلفی است که باید توسط مدیر سالن انجام شود.

از سرپرستی کارکنان و برنامه‌ریزی شیفت‌ها گرفته تا استخدام متخصصان با تجربه و … درکل وظایف و مسئولیت‌های زیادی وجود دارد که یک مدیر سالن باید انجام دهد.

این عملیات روزانه را می توان تقریباً به دسته های زیر طبقه بندی کرد:

  • مدیریت تجربه در سالن زیبایی
  • برقراری ارتباط مناسب با کارکنان
  • رسیدگی به بازخورد مشتریان و شهرت آنلاین
  • بودجه و هزینه ها
  • اجرای کمپین های بازاریابی
  • بینش رفتار مشتری و محاسبه عملکرد کارکنان
  •  نظارت بر عملیات روزانه سالن

موثرترین نکات مدیریتی سالن های زیبایی جهت افزایش فروش (بخش اول)

مدیریت تجربه در سالن زیبایی

1. مشتریان خود را خوشحال کنید

کلید نگهداری مشتریان در راضی نگه داشتن آن ها می باشد. بهترین راه برای انجام این کار برقراری ارتباط موثر، نشان دادن مراقبت و اطمینان از رضایت مشتری در همان ابتدا کار است.

آنچه شما می توانید انجام دهید:

I) با مشتریان خود ارتباط موثر برقرار کنید
به عنوان یک مدیر سالن زیبایی شما موظف هستید که روزانه با انواع مختلف افراد ارتباط برقرار کنید. این افراد چه مشتریان، ذینفعان، کارکنان یا فروشندگان شما باشند، برقراری ارتباط مناسب برای راه اندازی کسب و کار بسیار ضروری است.

نحوه برقراری ارتباط مستقیم یا غیرمستقیم:

  • در هنگام تعامل با مشتریان خود رفتار حرفه ای خود را حفظ کنید. راه ارتباطی شما کمک زیادی به راحتی مشتریان شما خواهد کرد و همچنین اعتماد آنها را نسبت به خدمات شما تقویت می کند.
    سعی کنید مشتریان راضی خود را وادار به بررسی محصولات و خدمات خود پس از مراجعه آن ها به سالن زیبایی کنید. این به شما کمک می کند تا آنها را به حامیان برند خود تبدیل کنید. از این رو می توانید اطمینان حاصل کنید که از این به بعد مراجعات با کیفیت دریافت خواهید کرد.
  • با به خاطر سپردن همه چیز در مورد مشتریان خود مانند فرمول های رنگ موی آن ها، نوع پوست، تاریخ تولدها و حتی نام مستعار آنها، تجربیات شخصی سازی شده را ارائه دهید.
    نکته: تمام ترجیحات مشتریان خود را پیگیری کنید! برای اینکار می توانید از یک نرم افزار مناسب مانند نرم افزار باشگاه مشتریان استفاده کنید که به شما امکان می دهد تمامی اطلاعات مشتریان را ثبت کرده و در آن می توانید تمام جزئیات کوچک در رابطه با مشتریان را یادداشت کنید.

II) از یک نرم افزار رزرو نوبت ساده ارائه دهید

از یک نرم افزار رزرو آنلاین استفاده کنید تا نه تنها تجربه رزرو آنلاین و یکپارچه را به مشتریان خود ارائه دهید، بلکه مدیریت مراجعات و قرار ملاقات ها را با رشد سالن زیبایی خود آسان تر کنید.

پیگیری قرارهای روزانه و کنسلی های لحظه آخری دیگر کار دشواری نخواهد بود! یک نرم افزار رزرو نوبت سالن زیبایی به مشتریان این امکان را می دهد که از هر جایی نوبت خود را برنامه ریزی، لغو، برنامه ریزی مجدد و یا نوبت های مکرر خود را رزرو کنند!

نکته: به مشتریان خود کمک کنید تا نوبت هایشان را به راحتی رزرو کنند! یک پورتال رزرو نوبت آنلاین به برند شما کمک می کند تا در پلتفرم های محبوب مانند فیس بوک و اینستاگرام به راحتی پیدا شود.

همچنین می توانید پیامک های خودکار برای مشتریان ارسال کنید تا اطمینان حاصل کنید که مشتریان شما قرار ملاقات های خود را به دلیل فراموشی از دست نمی دهند.

III) با مشتریان ناراضی برخورد کنید

در مرحله ای از تجارت زیبایی خود مطمئناً باید با مشتریان ناراضی سر و کار داشته باشید. به جای اینکه خونسردی خود را از دست بدهید با حالت ذهنی آرام به موقعیت نزدیک شوید. صبور باشید، توضیحات آنها را بشنوید، با آنها همدردی کنید و سعی کنید مشکل را به بهترین نحو حل کنید. انجام این کار احتمال بازگشت آنها به سالن زیبایی شما را در دفعات بعدی افزایش می دهد.

2. برقراری ارتباط مناسب با کارکنان

اگر حتی یک روز را صرف مدیریت یک تیم سالن زیبایی کرده اید احتمالاً متوجه شده اید که چقدر می تواند چالش برانگیز باشد. شما نمی توانید به کارمندان خود در سالن زیبایی تماماً آزادی اختیار بدهید. شما باید قوانین و مقرراتی داشته باشید تا مطمئن شوید که همه اعضای تیم شما به سمت یک هدف و رسیدن به آن به درستی عمل می کنند.

چند راه برای برقراری ارتباط مناسب با کارکنان:

I) بهره وری کارکنان را بهینه کنید

1)جلسات منظم برای کارکنان تشکیل دهید
ارتباط روحی کارکنان ستون فقرات مدیریت موثر سالن زیبایی است. اگر کارمندان سالن زیبایی شما مطمئن نباشند که چه نقشی دارند یا در هنگام برخورد با یک موضوع چگونه کمک بگیرند، احساس قدرت برای آنها دشوار خواهد بود.

آنچه شما می توانید انجام دهید:

  • سیاستی را در پیش بگیرید که به کارمندان این حس را بدهید که در هر موقعیتی چه حرفه ای و چه شخصی می توانند با شما ارتباط برقرار کنند.
  • جلسات منظمی برگزار کنید تا همه کارکنان در جریان آنچه در حال رخ دادن است باشند همچنین می توانید در مورد جدیدترین تکنیک های تجارت زیبایی به آن ها آموزش دهید.
  • زمانی را برای مطرح کردن نگرانی های کارکنان اختصاص دهید. عدم انجام این کار می تواند بر انگیزه و رفاه آن ها در محل کار تأثیر بگذارد. برقراری جلسات، روشی عالی جهت فراهم کردن فضایی ثابت برای کارمندان شما است تا نگرانی‌های خود را بیان کنند، درباره رویه‌ها سؤال بپرسند یا ایده‌هایی را برای بهبود فرآیندهای سالن زیبایی به اشتراک بگذارند.
    نکته: فقط به این دلیل که شما سالن را مدیریت می کنید، به این معنی نیست که همیشه باید جلسات را اداره کنید! تنظیم یک فهرست که طبق آن سایر کارکنان نیز بتوانند به نوبت اینگونه جلسات را مدیریت کنند، راهی عالی برای ارتقاء مسئولیت است.

موثرترین نکات مدیریتی سالن های زیبایی جهت افزایش فروش (بخش اول)

2) ارتباط کارکنان را به سالن زیبایی متصل نگه دارید

بر کسی پوشیده نیست که کارمندانی که احساس تعهد می کنند به احتمال زیاد در موفقیت کسب و کار تاثیر فراوانی می گذارند.

نتایج یک نظرسنجی نشان داده است که تنها 34 درصد از کارمندان در کار احساس مشارکت می کنند که منجر به کاهش بهره وری و رضایت کلی شغلی می شود.

با انجام این مراحل می توانید از بروز این چالش در سالن زیبایی خود جلوگیری کنید:

  • بازخورد بخواهید. مهم است که کارکنان سالن زیبایی شما این اختیار را داشته باشند که اگر احساس می کنند مشکلی وجود دارد که به آن رسیدگی نمی شود، در رابطه با آن صحبت کنند. آنها نباید احساس کنند که در رشد سالن زیبایی نقشی ندارند و یا نظرات آنها اهمیتی ندارد.
    با برگزاری جلسات و بازخورد منظم با تکنسین های خود به صورت انفرادی، احتمال اینکه آنها نسبت به سالن زیبایی شما احساس تعهد کنند، بسیار بیشتر است.
  • در ابتکارات هدف گذاری شده منظم شرکت کنید. هیچ چیز بی انگیزه تر از انجام کاری نیست که KPI یا اهداف مشخصی ندارد.اگر هیچ چیز مشخصی برای تلاش وجود نداشته باشد، چقدر احتمال دارد که بهترین بهره را از کارمندان خود ببرید؟ هدف گذاری به صورت فردی و تیمی راهی عالی برای حفظ شتاب و ایجاد رابطه قوی تر با اعضای تیم است.

II) کارکنان را راضی نگه دارید

1) با تیم خود در داخل و خارج از سالن صحبت کنید
ثابت شده است که صحبت کردن با کارکنان ستایش، انگیزه و عملکرد را به ویژه در کارکنان افزایش می دهد. تحقیقات انجام شده نشان داده است که 82٪ از کارمندان وقتی در محل کار شناخته می شوند، خوشحال تر هستند.

برای این منظور در اینجا چند نکته برای مدیریت سالن زیبایی در مورد نحوه شناسایی و ایجاد انگیزه در کارکنان سالن ارائه شده است:

  • شناسایی دوستانه یا دو به دو را ترویج دهید. کارمندان خود را تشویق کنید تا از همکاران خود قدردانی کنند. جدای از ارائه تقویت مثبت، شناخت دوستانه می تواند باعث ایجاد رفاقت در بین کارکنان شما شود. این به نوبه خود عملکرد کلی را بهبود می بخشد.
  • در محتوای رسانه های اجتماعی خود، اعضای تیم را مورد توجه قرار دهید. در رسانه های اجتماعی به کارکنان خود علاقه و توجه نشان دهید. آنها را در پست های خود معرفی کنید و به کار عالی آنها اعتبار دهید. اگر یکی از اعضای تیم موهای مشتری را مدل داده، عکس بگیرید و آنها را تگ کنید. انجام این کار شخصیت و روحیه آنها را بالا می برد. به علاوه این یک راه عالی برای جذب مشتریان جدید نیز می باشد.

2) فعالیت های تیم سازی را اجرا کنید

در فعالیت ها و تمرین های تیم سازی برای ایجاد انگیزه در کارکنان شرکت کنید. هنگام طوفان فکری برای رویدادها و تبلیغات، نظر آنها را در نظر بگیرید.

اگر کارکنان سالن شما از کار راضی نباشند بعید است که  بهترین عملکرد خود را داشته باشند که مطمئناً بر بهره وری کسب و کار شما تأثیر می گذارد.

از اجرای بازی‌های سرگرم‌کننده گرفته تا فعالیت‌های تیم‌سازی، راه‌های مختلفی وجود دارد که می‌توانید به کارکنان احساس علاقه و نیاز خود به آن ها را منتقل کنید و در عین حال به آن‌ها زمان استراحت مورد نیازشان را به آن ها بدهید.

موثرترین نکات مدیریتی سالن های زیبایی جهت افزایش فروش (بخش اول)

فعالیت‌هایی که همکاری و حل خلاقانه مشکلات را ترویج می‌کنند، راهی فوق‌العاده برای ارتقای ارزش روابط مثبت، هم در داخل و هم در خارج از محیط کار هستند. در اینجا به معرفی چند نمونه از آن ها می پردازیم:

  • بازی های سریع برای تقویت روحیه: اجرای بازی برای کارمندان همیشه سرگرم کننده است. به بازی های ساده، بازی های فکری، گنج یابی، پازل ها و بازی های کلمات فکر کنید تا در یک روز کاری پرمشغله به آنها مهلت استراحت دهید.
  • مدیتیشن گروهی: برای یک بار در ماه احتمالاً می توانید با یک مربی حرفه ای یوگا برای برگزاری یک جلسه مدیتیشن گروهی هماهنگی انجام دهید. این یک راه مطمئن برای بهبود تمرکز و کاهش استرس است.
  • ناهار گروهی: مشکلی وجود ندارد که یک وعده غذایی خوب نتواند آن را حل کند. هر ماه یک روز را برای پذیرایی از  کارکنان خود با غذای مورد علاقه آن ها در یک رستوران مجاور برنامه ریزی کنید. این به کارکنان شما اجازه می دهد تا در سطحی بیش از یک حرفه ای تعامل داشته باشند.
    هنگامی که کارمندان سالن شما یکدیگر را به عنوان افراد و نه فقط به عنوان همکار می شناسند، محیط کاری بسیار هماهنگ تری ایجاد می شود. با اینکه اینکار ممکن است یک هزینه اضافی برای شما دربر داشته باشد اما در حفظ کارمندان کمک زیادی خواهد کرد.
  • استراتژی برنامه ریزی فعالیت ها. این ایده خوبی است که کارکنان خود را در راستای هدف سالن خود درگیر کنید. راه اندازی جلسات برای ایده پردازی استراتژی های بازاریابی و ارائه خدمات، نشان می دهد که شما برای آنها ارزش قائل هستید و به آنها کمک می کند تا احساس کنند در آینده سالن زیبایی تاثیر بیشتری دارند.

3) مدیریت تعارض را در راس امور قرار دهید

کارمندان همیشه به راحتی کار نمی کنند. ممکن است تضادهای شخصیتی و فشار ناشی بابت اطمینان از برآورده شدن نیازهای کلیدی کسب و کار وجود داشته باشد.

موثرترین نکات مدیریتی سالن های زیبایی جهت افزایش فروش (بخش اول)

به‌عنوان مدیر سالن این مسئولیت شماست که تنش‌ها را کاهش دهید و تا حد امکان تأثیر آن را بر محل کار به صورت گسترده‌تر حفظ کنید. این به این معنی است که شما همیشه باید فرآیندی برای مدیریت اختلافات در زمان بروز آنها داشته باشید:

  • ترویج فرهنگ باز و صادقانه. ساده ترین راه برای حل تعارض این است که قبل از شروع آن، آن را متوقف کنید. مطمئن شوید که بر اهمیت انصاف و احترام تاکید زیادی داشته باشید. اینکار به کارکنان شما کمک می‌کند تا وقتی احساس می‌کنند مشکلی وجود دارد که به آن رسیدگی نمی‌شود، اعتماد به نفس لازم را برای صحبت کردن را داشته باشند.
  • زودتر اقدام کنید. اگر شواهدی از هر گونه تنش بین اعضای تیم مشاهده کردید، وارد عمل شوید و در اسرع وقت وضعیت را حل کنید.در غیر این صورت، این می تواند منجر به حل نشدن مشکلات و تیره شدن روابط در محل کار شود که هر دو تأثیر منفی بر پویایی تیم خواهند داشت.
  • یک سیستم رسمی برای رسیدگی به درگیری ها راه اندازی کنید. اگر کارمندان نتوانند به تنهایی مسائل را حل کنند، ممکن است یک فرآیند میانجی رسمی‌تر مورد نیاز باشد.همیشه ارزش دارد که یک شخص ثالث متخصص منابع انسانی در دسترس باشد که بتواند وارد عمل شود و از جانبداری اجتناب کند.

III) برای آموزش کارکنان وقت بگذارید

داشتن یک تیم ماهر از تکنسین ها به این معنی است که بتوانید نرخ های بالاتری را برای خدمات خود دریافت کنید که یکی از بزرگترین راه ها برای بهبود سود شماست.

قرار دادن همه افراد در یک برنامه داخلی به ایجاد رفاقت در بین کارکنان و ایجاد یک محیط حمایتی بسیار کمک می کند.

اما چه نوع آموزش هایی را باید ارائه دهید؟ می توانید موارد زیر را در نظر بگیرید:

  • آموزش برند. درباره داستان و ارزش های برند خود بحث کنید.
  • ارتباط با مشتریان. به آنها بیاموزید که وقتی مشتریان وارد می شوند چه کاری انجام دهند، به آنها آموزش دهید که چه چیزی بگویند و چه چیزی نگویند و ….. مثلاً اگر در مورد کوتاه کردن و حالت دادن موها فرآیند یا روش خاصی دارید، تیم خود را بر اساس آن آموزش دهید.
  • مطمئن شوید که چندین روش آموزشی را اتخاذ کنید. از ترکیبی از جلسات حضوری، فیلم‌های آموزشی، آموزش‌های مبتنی بر متن و آموزش در حین کار استفاده کنید تا مطمئن شوید که هر یک از اعضای تیم دانش و مهارت‌های لازم را درک کرده و حفظ می‌کنند.

این در واقع همان چیزی است که اکثر کارمندان فعالانه به دنبال آن هستند. بر اساس گزارشات 76 درصد از کارکنان فرصت های رشد شغلی را برای رضایت کلی شغلی مهم می دانند.

آیا نمی دانید چه نوع فرصت های یادگیری را می توانید در سالن خود ارائه دهید؟ می توانید موارد زیر را در نظر بگیرید:

  • یک جلسه هفتگی یا دو هفته ای برگزار کنید که بر مهارت خاصی مانند رسیدگی به شکایات مشتریان تمرکز دارد.
  • از کارکنان خود بخواهید به نوبت میزبان جلسه ای در مورد تکنیک مورد علاقه خود باشند.
  • نمایندگان/مربیان برندهایی را که از محصولات آنها برای برگزاری جلسات استفاده می کنید، دعوت کنید.
  • اعضای تیم خود را به کنفرانس های صنعتی مانند نمایشگاه بین المللی سالن های زیبایی بفرستید تا بتوانند از آخرین ترندها و بهترین شیوه ها آگاه شوند.

 

بخش دوم نکات مدیریت سالن زیبایی را می توانید در مقاله بعدی مطالعه کنید.

امتیاز دهید