ویژگی های مربی کسب‌ و کار چیست؟‌ تعامل با یک مربی کسب و کار تاثیرگذار می تواند برای بهینه سازی موفقیت کسب و کار شما ضروری باشد. آن‌ها می‌توانند دیدگاه‌های جدیدی ارائه دهند، به شما کمک کنند تا استراتژی‌های جدیدی برای دستیابی بهتر به اهداف خود بسازید و انگیزه تیم‌ شما را بالا ببرند. با این حال پیدا کردن مربی کسب و کار مناسب می تواند دست و پا گیر و دشوار باشد. بنابراین در قدم اول شما باید بدانید که چه چیزی یک مربی کسب و کار را تاثیر گذار می کند و پارامترهای اصلی برای انتخاب یک مربی کسب و کار مناسب چه چیزی می تواند باشد.

ویژگی های یک کوچ کسب و کار تاثیرگذار

یک مربی کسب و کار با تخصص خود در گسترش تجارت و به حداکثر رساندن سود از طریق مشاوره مناسب به کارآفرینان کمک می کند. ویژگی های مربی کسب‌ و کار خوب، مشخص است که او را به یک کاندیدای ایده‌آل برای رفع هر نگرانی مرتبط با کسب و کار تبدیل می‌کند. از تجربه و دانش صنعت گرفته تا مهارت های ارتباطی و سطح تعهد، همه این ویژگی ها پارامترهای اساسی هستند که به عنوان عوامل تصمیم گیری برای انتخاب یک مربی کسب و کار ایده آل می توان در نظر گرفت.

شادی مربی از مهم ترین ویژگی های مربی کسب‌ و کار
ویژگی های یک کوچ کسب و کار تاثیرگذار

داشتن چنین ویژگی هایی برای یک مربی کسب و کار مفید خواهد بود تا بتواند کارآفرینان را در تعریف چشم انداز کسب و کارشان راهنمایی کند. مربی کسب و کاری که از ترندهای فعلی بازار بی خبر باشد نمی تواند با نیازهای متغیر مشتریان سازگار شود. به طور مشابه اگر مربی یک کسب و کار فاقد مهارت های ارتباطی واضح و موثر باشد، در کمک به مشتری خود شکست خواهد خورد. بنابراین برای یک مربی کسب و کار بسیار مهم است که در حوزه تخصص خود به روز بماند. همچنین مربیان کسب و کار باید مهارت های ارتباطی موثر خود را در میان بسیاری از ویژگی های مربی کسب‌ و کار تقویت کنند.

بررسی سطح تجربه و تعداد مشتریانی که آنها مدیریت کرده اند می تواند یک عامل گویا باشد. ببینید آیا آنها یک مدل کسب و کار مشخص و موفق را در رزومه خود دارند یا خیر. اینکار به شما کمک می کند تا تعیین کنید که آیا این مربی کسب و کار می تواند برای کسب و کار شما مفید باشد یا خیر. با شناسایی افرادی که نیازهای شما را برآورده می کنند و کسب و کار شما را درک می کنند، بهترین مربی را برای خود انتخاب کنید.

در ادامه به معرفی چندین ویژگی رفتاری که باید در یک مربی کسب و کار به دنبال آنها باشید می پردازیم:

تجربه برای کسب و کار و مربیگری

یکی از ویژگی های مربی کسب‌ و کار،‌ تجربه است. تجربه نشان دهنده مجموعه مهارت های توسعه یافته در طول زمان است. حیاتی ترین صلاحیت برای یک مربی کسب و کار، تجربه مرتبط با هدف مورد نظر است. تحقیق خود را انجام دهید و فردی را پیدا کنید که واقعاً جایگاه خود را در صنعت موردنظر شما به دست آورده باشد و می تواند از تجربه واقعی صحبت کند. فرض کنید آنها تجربه مربوطه را نداشته باشند پس مطمئناً با مشکلاتی مواجه خواهند شد و پرداختن به مسئولیت‌های مقیاس‌پذیری یک شرکت در سطوح مختلف عاطفی، مالی و روانی برای آنها بیگانه خواهد بود.

داشتن تجربه برای یک مربی کسب و کار امری ضروری است. زیرا راهنمایی آنها شانس موفقیت شما را تعیین می کند. یک مربی باتجربه حتی به مشتریان در جلوگیری از اشتباهات پرهزینه کمک می کند. از سوی دیگر اگر یک مربی بی تجربه باشد نمی تواند به طور موثر به مشتریان کمک کند. در بدترین حالت ممکن است با موقعیت‌های مشکل‌ساز مواجه شود زیرا ممکن است به اشتباه ریسک‌های محاسبه‌نشده را انجام دهد بنابراین تجربه از ویژگی های مربی کسب‌ و کار است که باید به آن توجه شود.

تجربه یک مربی را می‌توان با تعداد مشتریانی که در طول دوره مشاوره در یک صنعت خاص به آنها کمک کرده است شناسایی کرد و همچنین می توان آن را با توصیفات و همچنین بازخوردهایی که از مشتریان خود دریافت کرده اند آزمایش کرد.

نگرش عمومی برای مشتریان

طرز تفکر، احساس و رفتار یک فرد نگرش او را شکل می دهد. یک مربی باید همیشه نگرش مثبت داشته باشد. نگرش صحیح باعث می شود مشتریان احساس راحتی کنند. کمک به مشتریان برای دستیابی به پتانسیل کامل خود، هدف اصلی یک مربی کسب و کار است اما نتیجه نهایی نیست. در طول فرآیند کوچینگ، مربی باید نگرش دوستانه و راحت داشته باشد. این مثال را در مورد ویژگی های مربی کسب‌ و کار در نظر بگیرید؛ یک مربی که به راحتی تمایل به ناامیدی و کنترل دارد نمی تواند با مشتریان خود هماهنگ شود. چنین مربی ای نمی تواند به توصیه های خود وفادار بماند. ماهیت کنترل‌کننده‌اش او را دوست‌داشتنی نمی‌کند و مراجعان نمی‌توانند به او اعتماد کنند حتی اگر او نصیحت درستی کند. واضح است که نگرش همه چیز در مربیگری است.

مربی ای که نگرش درستی دارد را می توان از میزان حمایت او تشخیص داد. یک مربی خوب نیمه پر لیوان را می بیند و به هر چالشی خوش بینانه نگاه می کند. همه اینها به این دلیل است که او از مشکلات کوه نمی سازد. روحیه بالا، نگاه روشن و نگرش درست او به او برتری می دهد. درعوض اگر مربی صرفاً بر پیچیدگی یک موقعیت تمرکز کند، در نهایت مشتریان خود را بی انگیزه می کند.

شادی مربی از مهم ترین ویژگی های مربی کسب‌ و کار

شادی یک حالت عاطفی است که با احساس رضایت مشخص می شود. متأسفانه شادی در دنیای کسب و کار که در آن رقابت منبع دائمی اضطراب و هراس است، در جایگاه پایین تری قرار می‌گیرد. بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی بیش از 40 درصد از مدیران و کارمندان به دلیل استرس کار خود را از دست می دهند. فقط یک مربی شاد قادر به ایجاد یک فرهنگ کاری شاد برای حرفه ای ها خواهد بود. به عنوان مثال مربی ای که از  استرس و اضطراب رنج می برد، نمی تواند به نگرانی های دیگران رسیدگی کند بنابراین شادی از مهم ترین ویژگی های مربی کسب‌ و کار است.

شادی مربی از مهم ترین ویژگی های مربی کسب‌ و کار
مربی شاد و ایجاد یک فرهنگ کاری شاد برای حرفه ای ها

برای فهمیدن اینکه آیا یک مربی دارای این ویژگی است یا خیر باید مشاهده کرد که او چگونه موقعیت های استرس زا را مدیریت می کند. شما می توانید او را با تجزیه و تحلیل و نحوه برخورد او با یک چالش پیش بینی نشده امتحان کنید. اگر او بدون اینکه تحت فشار باشد خوب عمل کند، یک مربی ایده آل است. در غیر این صورت باید در مورد او تجدیدنظر کنید زیرا به عنوان یک مربی که در شرایط سخت نمی تواند به درستی عمل کند، روحیه کاری یک سازمان را به هم می زند.

به اشتراک گذاری سبک برای اطلاعات

هر گونه اطلاعات باید در سطح قابل فهمی منتشر شود. برای به اشتراک گذاری اطلاعات، سبک دموکراتیک بهترین است. مربیانی که سبک دموکراتیک را تمرین می کنند، کارآفرینان را قادر می سازند تا در توسعه خودشان مشارکت فعال داشته باشند.

به کارگیری یک سبک به اشتراک گذاری کارآمد اطلاعات ضروری است و از ویژگی های مربی کسب‌ و کار است زیرا اینکار به عنوان یک وسیله مبادله عمل می کند. اگر مربی صرفا تصمیمات را دیکته می کند، سبک او در به اشتراک گذاری اطلاعات مستبدانه است. اگرچه این می تواند منجر به پیشرفت سریع شود اما مانند یک شمشیر دولبه است زیرا می تواند منجر به شکاف ارتباطی و نارضایتی مشتری شود.

تخصص و دانش در زمینه خود

تخصص یک مربی بستگی به مجموعه مهارت های او دارد و یکی از ویژگی های مربی کسب‌ و کار نیز بشمار میرود. هر مربی کسب و کار باید دانش منحصر به فرد مختص همان صنعت، خدمات و محصول محور را داشته باشد.

به عنوان مثال تنها یک مربی کسب و کار که به خوبی از آخرین ترندهای بازاریابی دیجیتال آگاه است می تواند به تجارت الکترونیک کمک کند. علاوه بر این مربیگری زمانی می تواند سودمند باشد که مختص یک جایگاه خاص باشد. این ویژگی را می توان با بررسی نکات ارائه شده توسط مربی تشخیص داد.

نکات باید به گونه ای تنظیم شوند که باعث رشد سود و رسیدن به موفقیت طولانی مدت کسب و کار شوند. برای اینکه ببینید آیا یک مربی دارای تخصص در زمینه مربوطه است یا خیر باید از او سوالات مرتبط با کسب و کار بپرسید. پاسخ‌های آن‌ها را دقیق بررسی کنید و ببینید آیا توصیه‌هایشان عمومی است یا اساسی. مربی ای که فاقد دانش اولیه در مورد رشته خود است، نمی تواند پیاده سازی سیستماتیک را اعمال کند یا یک مدل کسب و کار موفق ایجاد کند.

ویژگی های مربی کسب‌ و کار: طبیعت گرم

یک مربی کسب و کار  یا مشاوره سالن زیبایی باید راحت، دوستانه و گرم باشد. آنها باید بتوانند مشتریان خود را آسوده خاطر کنند. مربی ای که شما بتوانید با او رابطه دوستانه برقرار کنید در نهایت کسی است که انتخاب می شود. طبیعت گرم برای یک مربی ضروری است و یکی از ویژگی های مربی کسب‌ و کار است زیرا آنها با مشتریان تنها به منظور راهنمایی آنها در تعامل هستند. این راهنمایی باید با تمایل انجام شود که حتی در زمان مدیریت یک برنامه شلوغ، هیچ نکته ای را از دست نرود. شما می توانید به سادگی با گفتگو با مربی تشخیص دهید که آیا یک مربی دارای شخصیت گرم است یا خیر. همچنین می توانید با دنبال کردن بازخورد مشتریان قبلی او را آزمایش کنید. اگر یک کوچ هاله سردی داشته باشد مشتری را برای پرسیدن آزادانه مردد می کند.

ویژگی های مربی کسب‌ و کار: طبیعت گرم
ضروری بودن طبیعت گرم برای یک مربی

استعدادهای انگیزشی

یک مربی کسب و کار خوب به کارآفرینان انگیزه و الهام می بخشد. آنها به مشتریان کمک می کنند تا با تمرکز برای بهبود خود تلاش کنند و همچنین مشتریان را تشویق می کنند تا اقدام کنند و از فرصت ها استفاده کنند. به عنوان مثال یک مربی کسب و کار باید به مشتری خود انگیزه دهد تا تجارت خود را گسترش دهد. توانایی الهام بخشیدن به کارآفرینان برای اقدام کردن از ویژگی های مربی کسب‌ و کار است و بسیار ضروری است زیرا یک مربی باید توانایی های رهبری داشته باشد. همچنین ایجاد انگیزه، مشتریان را قادر می‌سازد تا عمیق‌تر با کار خود ارتباط برقرار کنند. هنگامی که مشتریان کار خود را دوست داشته باشند به احتمال زیاد مشکلات را حل می کنند و کارها را به نحو احسن انجام می دهند.

به منظور تشخیص اینکه آیا یک مربی کسب و کار دارای استعدادهای انگیزشی است یا خیر باید توجه داشته باشید که آیا کارکنان پس از تعامل با مربی بیشتر به سمت کار خود سوق پیدا می کنند یا خیر. شما می توانید با شنیدن آنچه پرسنل و کارمندان در مورد روش های مربی می گویند آزمایش کنید که آیا این مربی می تواند بهره وری کارکنان را تحریک کند. اگر مربی نتواند به کارکنان انگیزه دهد، فقدان الهام برای دستیابی به اهداف می تواند منجر به ضرر احتمالی شود. حتی کارمندان نیز نسبت به کار خود بی‌علاقه خواهند شد.

تفاهم و همدلی

همدلی؛ توانایی درک دیدگاه شخص دیگر و در عین حال درک عواطف آنها با نگاهی مسئولانه است. همدلی مهارت مهمی است که باید در حرفه مربیگری نقش مهمی داشته باشد و یکی دیگر از ویژگی های مربی کسب‌ و کار است، زیرا مشاوره موثر تنها زمانی رخ می دهد که مربی بتواند نگرانی ها و معضلات مشتری خود را درک کند.

یک مربی کسب و کار اگر نیازهای مشتریان خود را درک کند می تواند راهنمایی بهتری انجام دهد. اگر مربی با حوصله به مشکلات شما گوش دهد و شما را سرزنش نکند می توانید تشخیص دهید که آیا یک مربی همدل است یا خیر. اگر آنها همدلی نداشته باشند می تواند برای حرفه مربیگری آنها فاجعه بار باشد. به هر حال اگر مشتری احساس کند که نمی تواند آزادانه افکار خود را بیان کند دیگر باز نخواهد گشت. این وظیفه مربی است که حمایت کرده و قضاوت نکند.

دیسیپلین مشتری از ویژگی های مربی کسب‌ و کار

دیسیپلین به معنای اجرای اطاعت و نظم است. یک مربی کسب و کار باید به مشتری خود با ایجاد اجبار در زمانی که مشتری ریسک های محاسبه نشده ای انجام می دهد، نظم دهد. سخت گیری در مواردی که به نظر می رسد مشتری کار خود را به سمت بن بست پیش می برد، ضروری است.

برای تشخیص اینکه آیا یک مربی کسب و کار دارای این ویژگی از ویژگی های مربی کسب‌ و کار است یا خیر به نحوه واکنش آنها در هنگام پیشنهاد معامله ای که منفعتی برای کسب و کار ندارد توجه کنید. به این ترتیب می توانید آزمایش کنید که آیا مربی می تواند برای محافظت از شما در برابر معاملات نادرست ایستادگی کند؟ در غیر این صورت مشکل ساز خواهد بود زیرا اگر مربی بدون توجه با هر تصمیمی که شما می گیرید موافقت کند شرکت می تواند متحمل ضررهای هنگفتی شود و همه اینها به این دلیل است که مربی حاضر نشد در مقابل صاحب کسب و کار اجباری ایجاد کند.

عشق به آموزش

یک مربی کسب و کار باید دوست داشته باشد که به مشتریان خود آموزش دهد. هر اطلاعاتی که برای کسب و کار مشتری مفید است باید به طور موثر به آنها منتقل شود. به عنوان مثال اگر مشتری از اینکه سئو چگونه می تواند به جذب بازدیدکنندگان به وب سایت او کمک کند، بی اطلاع است، وظیفه مربی است که به او اطلاع دهد. داشتن عشق به تدریس برای همه مربیان خوب لازم است. برای تشخیص اینکه آیا یک مربی دارای این ویژگی از ویژگی های مربی کسب‌ و کار است یا خیر، مشتری باید سوالاتی را در مورد روند صنعت مطرح کند. اگر مربی تمایل خاصی در به اشتراک گذاشتن اطلاعات و تکرار نکات اصلی نشان دهد، در ارائه راهنمایی مناسب است. در غیر این صورت این امر منجر به نارضایتی مشتری می شود و در پایان روز مشتری آنچه را که نیاز داشت یاد نمی گرفت.

عشق به آموزش
لازم بودن داشتن عشق به تدریس برای همه مربیان

مربیان ارتباطات ارزشمندی دارند

مربیان کسب و کار باید شبکه های ارتباطی قوی از سایر متخصصان و مربیان داشته باشند که بتوانند به آنها تکیه کنند. موارد بسیاری وجود دارد که حتی بهترین مربی کسب‌وکار با مشکلی مواجه می‌شود که تنها از طریق تخصص‌هایی که ندارند قابل حل است. اگر آنها یک شبکه قوی داشته باشند می توانند از افراد قابل اعتمادی که می توانند راه حل ها را ارائه دهند، استفاده کنند.

داشتن شبکه ای از افراد که می توانید به عنوان مشتری از آنها استفاده کنید بسیار ارزشمند است. بنابراین قبل از اینکه یک مربی تجاری استخدام کنید از آنها بپرسید که در گذشته با چه کسانی کار کرده اند و از این ارتباطات چه چیزی به دست آورده اند. دریابید که روابط آنها با پرسنل کلیدی در صنعت چگونه است و آنها برای کمک به رشد کسب و کار شما را با چه کسی در ارتباط هستند. این پاسخ ها به شما کمک می کند تا تصمیم درستی برای شرکت خود بگیرید و همچنین ویژگی های مربی کسب‌ و کار را بسنجید.

مربیان می دانند چه زمانی باید با کسب و کار شما خداحافظی کنند

از ویژگی های مربی کسب‌ و کار و هدف نهایی یک مربی تاثیرگذار این است که خود را در کسب‌وکار شما به‌ عنوان یک افزونه در نظر بگیرد. آنها نباید شما را در یک قرارداد طولانی مدت قرار دهند زیرا نزدیک شدن آنها به مربیگری ارتباط مستقیمی با ارزشی دارد که به کسب و کار شما اضافه می کنند. آنها می‌دانند که مشتریان آن ها به ابزارهایی برای موفقیت نیاز دارند که در آن نیازی به مربی نداشته باشند. ایجاد این تمایز در بین مربیان کسب و کار بسیار مهم است. اینکار مربیانی را که انگیزه پول دارند از مربیانی که انگیزه آن ها موفقیت شماست جدا می کند.

سخن آخر

پیدا کردن یک مربی مناسب با ویژگی های مربی کسب‌ و کار می تواند به معنای تفاوت بین تخصیص میلیون ها پول برای بازگشت سرمایه اندک و افزایش سطح کسب و کار شما به سطحی باشد که باعث افزایش مداوم درآمد و فرصت ها شود. مربی ای که استخدام می کنید باید به رشد همیشه و موفقیت پایدار منجر شود. بنابراین وقتی شما تمامی این عوامل را در نظر می گیرید پایه ای قوی برای مشارکت با یک کوچ کسب و کار موثر خواهید داشت.

امتیاز دهید