شما ممکن است به عنوان صاحب یک کسب و کار زیبایی نظرات تحسین برانگیزی را دریافت کرده و برندسازی سالن خود را به درستی انجام داده باشید اما موفقیت طولانی‌ مدت (بدون فرسودگی شغلی) بدون داشتن مجموعه‌ای از سیستم‌های مدیریت موثر و قابل تکرار سالن زیبایی برای ایجاد یک تیم قوی و متعهد که می‌دانند چگونه کار کنند، کار دشواری است.

و با توجه به اینکه فرسودگی شغلی مدیران مشکلی بزرگتر از فرسودگی کارمندان است باید مطمئن شوید که فرآیندهای مدیریت سالن زیبایی را برای کمک به حفظ سودآوری، رضایت تیم و آرامش شخصی خود ایجاد می کنید. بنابراین در این مقاله ما به معرفی روش هایی موثر برای مدیریت سالن های زیبایی می پردازیم و موارد زیر را پوشش خواهیم داد.

 

مدیریت سالن زیبایی چیست؟

مدیریت سالن زیبایی- که معمولاً به صاحبان سالن زیبایی یا مدیران سالن زیبایی بستگی دارد – شامل تمام وظایف عملیاتی روزانه مرتبط با موفقیت در یک سالن زیبایی است. مسئولیت های مدیریت سالن زیبایی می تواند شامل بهبود تجربه مشتری، بازاریابی، نظارت بر کیفیت و عملکرد، برنامه ریزی کارکنان، استخدام و ایجاد یک محیط کاری عالی باشد.

مدیر سالن زیبایی چه کاری انجام می دهد؟

مانند صاحب سالن زیبایی، مدیر سالن زیبایی مسئول عملیات روزانه مانند باز کردن و بستن سالن، برنامه ریزی، مدیریت موجودی، بازاریابی و سایر وظایف مرتبط با کسب و کار برای اطمینان از سودآوری است. مدیران سالن زیبایی همچنین بر استخدام و برنامه ریزی کارکنان جدید و رسیدگی به بازخوردها و شکایات مشتریان نظارت می کنند.

 

پنج روش برای مدیریت سالن زیبایی

 

برای مدیریت یک سالن به چه مهارت هایی نیاز دارید؟

برای اینکه یک مدیر سالن خوب باشید، نیاز دارید:

  • مهارت های ارتباطی عالی
  • آشنایی با بهترین شیوه های مدیریت کسب و کار
  • مهارت های خدمات مشتری
  • مهارت های رهبری و مربیگری
  • مهارت های سازمانی
  • دانش اولیه حسابداری
  • دانش محصول
  • آشنایی با ترندهای بازاریابی و چگونگی انجام تحقیقات صنعتی
  • ذهنیت رشد محور
  • اشتراک گذاری پست در اینستاگرام، تیک تاک و …

 

پنج نکته برای کمک به مدیریت سالن های زیبایی

مدیریت موثر یک سالن زیبایی به معنای ایجاد تعادل بین رضایت مشتریان و حفظ فضای حرفه ای و عالی برای تیم شما می باشد. همچنین شما باید مطمئن شوید که تمام عملیات بازاریابی، مدیریت موجودی و مدیریت داخلی شما در پشت صحنه به خوبی اجرا می شود. اینکار مطمئناً چالش هایی را برای شما به همراه خواهد داشت اما در ادامه به معرفی برخی از بهترین روش های توصیه شده جهت مدیریت سالن های زیبایی می پردازیم.

با کارکنان سالن خود ارتباط برقرار کنید

تعامل اجتماعی نقش بسیار مهمی در مدیریت سالن زیبایی و تجربیاتی که مشتریان از سالن زیبایی شما به دست می آورند خواهد داشت. همیشه گفتگوهایی بین مشتریان، آرایشگران و بین کارکنان اتفاق می افتد. ایجاد ارتباطات اجتماعی و دوستی بخشی از چیزی است که تجربه حضور در سالن زیبایی را برای مشتریان بسیار لذت بخش می کند پس چرا نباید همان فلسفه ارتباطی در مورد نحوه مدیریت کارکنان سالن زیبایی اعمال شود؟

تشویق به برقراری ارتباطات خوب و موثر در سالن زیبایی در واقع بخش بزرگی از وظایف شما به عنوان مدیر سالن زیبایی است. ارتباط موثر بین اعضای تیم تضمین می‌کند که همه کارکنان شما در رابطه با استانداردهای سالن زیبایی و شیوه‌های شما در یک رده قرار دارند و برای حل تعارضات بین کارکنان یا بین آرایشگران و مشتریان یک روش کلیدی است.

در اینجا برخی از مهم ترین راه هایی که باید با کارکنان خود ارتباط برقرار کنید آورده شده است. اطمینان حاصل کنید که اعضای تیم شما در مورد آنها و نحوه استفاده موثر از هر یک از آنها اطلاع ع دارند:

پنج روش برای مدیریت سالن زیبایی

خط‌مشی‌ها و قوانین رسمی: در مورد رساندن خط‌مشی‌های خود به دست کارکنان خود جدی باشید. یکی از بهترین راه ها برای انجام این کار استفاده از کتابچه راهنمای کارمندان است. همچنین درباره وظایف منشی سالن زیبایی و سایر کارکنان کاملا جدی برخورد کنید.

ارتباطات روزانه در مورد تدارکات و عملیات: این مورد شامل همه موارد عملی است که باید کارکنان سالن شما روزانه بدانند؛ مانند زمان بندی خدمات یا پیشنهادات ویژه ای که تبلیغ می کنید.

جلسات منظم: جلسات ماهانه کارکنان راهی عالی برای صحبت در مورد مسائل نیمه ضروری است و به عنوان بستری برای سؤالات کارکنان و رسیدگی به نگرانی های شما عمل می کند. شما همچنین می توانید در این جلسات تمامی قوانین و سیاست ها را بررسی کرده و قوانینی که احساس می‌کنید نیاز به به‌روزرسانی دارد را علامت‌گذاری کنید.

تجلیل از موفقیت‌های کارکنان: کارمندان سالن زیبایی خود را به‌خاطر کار سختشان به روش‌های خلاقانه مانند اعلام ارقام فروش آرایشگر در هر ماه به رسمیت به دیگر کارکنان معرفی کنید. همچنین می‌توانید کارکنان را تشویق کنید که یکدیگر را بشناسند و در جلسات با هم صحبت کنند یا در هر جلسه یک کارمند متفاوت را مورد توجه قرار دهید و در مورد کارهایی که او انجام می دهد و اینکه چرا مشتریان او را دوست دارند صحبت کنید.

یک تیم قوی به عنوان مدیر سالن زیبایی بسازید

ارتباط موثر برای ایجاد یک تیم قوی اساسی است اما ارتباط به تنهایی باعث ایجاد تعامل و حفظ بیشتر کارکنان نمی شود. شما همچنین باید فعالیت‌های خلاقانه و تیم‌محور را در برنامه خود بگنجانید که به کارکنان خود نشان دهید که به عملکرد و رفاه آنها اهمیت می‌دهید. در اینجا چند نمونه را برای شما بازگو می کنیم:

معرفی کارمندان در رسانه های اجتماعی: این کار به ویژه زمانی کارآمد است که شما یک سالن زیبایی را اجاره کرده باشید و آرایشگران شما از روش هایی مانند رسانه های اجتماعی برای بازاریابی خود استفاده می کنند. هر ماه می‌توانید کارمند دیگری را مورد توجه قرار دهید خدماتی را که ارائه می‌دهد را برجسته کنید و توضیح دهید که چرا مشتریان آنها را دوست دارند. شما حتی می توانید چند مورد از نظراتی که مشتریان درباره آرایشکر شما به اشتراک می گذارند را نیز برجسته کنید.

رویدادهای گروه آموزشی: از تیم خود بخواهید در یک کنفرانس یا کارگاه آموزشی که در مورد یک تکنیک خاص می باشد، شرکت کنند. این می تواند به نوعی شکلی از تیم سازی باشد اما همچنین به عنوان آموزش مداوم برای افزایش مهارت های آرایشگر شما نیز مفید است.

رویدادهای تیمی نیمه منظم: اینکار می تواند شامل یک شب جشن در یک رستوران، کلاس های هنری یا رویدادهای ورزشی باشد. همچنین می توانید رویدادهای خود را با برند سالن زیبایی خود هماهنگ کنید.

هنگام استخدام کارمندان سالن خود وقت بگذارید

هزینه استخدام کارمندان جدید ارزان نیست و جایگزینی آنها حتی گران تر است. بر اساس برخی برآوردها می تواند یک و نیم تا دو برابر حقوق فعلی یا درآمد آنها هزینه داشته باشد.

پنج روش برای مدیریت سالن زیبایی

استخدام در صنعت زیبایی به ویژه زمانی که باید خدماتی ارائه شود؛ بسیار حساس تر است. زیرا خدماتی که کارکنان ارائه می دهند بسیار منحصر به فرد و شخصی تر از سایر صنایع هستند. بنابراین شما می‌خواهید پیش‌زمینه وی و بررسی‌های استاندارد را انجام دهید اما به فرآیند استخدام به‌عنوان یک آزمایش گسترده نیز نگاه کنید تا مطمئن شوید که کارمند جدید شما استانداردهای خدمات مشتری و کیفیت شما را برآورده می‌کند.

همچنین با اینکه رزومه بعضی از کارمندان عالی به نظر می رسد اما ممکن است با فرهنگ شرکت شما سازگار نباشند و برعکس. ذهنی باز داشته باشید و سعی کنید در مرحله جمع آوری رزومه به فراتر از سطح نگاه کنید. اگر مطمئن نیستید یک مصاحبه تلفنی سریع راهی عالی برای بررسی نامزدهای احتمالی است.

برای کسانی که در مصاحبه تلفنی شما مورد تایید بودند یک مصاحبه حضوری ترتیب دهید و از آنها بخواهید تا یک کار خاص از خود را به نمایش بگذارند اگر از نتایج راضی بودید؛ گام بعدی می‌تواند شامل برنامه‌ریزی و بازگرداندن آن‌ها به صورت قراردادی یا آزمایشی باشد تا احساس واقعی خود را نسبت به تکنیک‌های حرفه‌ای و مهارت‌های افراد به دست آورید. این به شما کمک می کند تعیین کنید که آیا آنها در دراز مدت برای تجارت شما مناسب هستند یا خیر.

با ابزارها، ترندها و فرآیندهای سالن زیبایی به روز بمانید

ترند در زیبایی به دلیل تغییر، سریع و حتی فصلی شناخته شده است. چیزی که امروز خوب به نظر می رسد می تواند فردا شما را به یک از مد افتاده تبدیل کند. بنابراین هر مدیر خوب سالن زیبایی خود را مطابق با ترندهای زیبایی فعلی نگه می‌دارد. همچنین مطمئن شوید که از آخرین نوآوری‌ها در مورد فرآیندهای تجاری صنعت زیبایی خود مطلع هستید.

در اینستاگرام و حتی TikTok فعال باشید: احتمالاً از قبل می دانید که باید از رسانه های اجتماعی برای بازاریابی سالن خود و به دست آوردن دنبال کنندگان و مشتریان استفاده کنید. اما ارسال عکس‌های «قبل و بعد» مشتری در طول قرارها کافی نیست. رسانه های اجتماعی همچنین مکانی عالی برای تقویت برند شما و نمایش تیم شما هستند.رسانه های اجتماعی همچنین مکان مناسبی برای تحقیق در سالن های مشابه و آشنایی با برخی از ابزارها، ترندها و فرآیندهایی است که دیگر رقبا استفاده می کنند.

شرکت در نمایشگاه‌ها، سالن‌ها و رویدادهای زیبایی: نمایشگاه‌ها و رویدادها به‌طور منظم در شهرهای بزرگ در سراسر کشور برگزار می‌شوند و مکانی عالی برای برقراری ارتباط حضوری، یافتن استعدادهای جدید و مشاهده از نزدیک هستند.

سالن زیبایی خود را مرتب و تمیز نگه دارید

صاحبان مشاغل و مدیران سالن زیبایی می‌دانند که یک سالن تمیز و درخشان برای جذب مشتریان بسیار مهم است. اینکار بازتابی از سبک مدیریت شما است. وقتی مشتریان برای اولین بار وارد سالن زیبایی شما می شوند یکی از اولین چیزهایی که توجه آن ها را جلب می کند، تمیزی سالن زیبایی شماست.

پنج روش برای مدیریت سالن زیبایی

برای تمیز و بکر نگه داشتن سالن زیبایی خود یک روش تمیز کردن دقیق با لیست واضحی از وظایف ایجاد کنید. مطمئن شوید که کارکنان می‌دانند شیوه‌های نظافت شما چیست. وظایفی را به اعضای تیم اختصاص دهید و مطمئن شوید که همه چیز به صورت روزانه، هفتگی و ماهانه انجام می‌شود.

فرآیندی واضح برای تمیز کردن و ضد عفونی کردن مواد مختلف داشته باشید: مطمئن شوید که می دانید چگونه مواد متخلخل را در مقابل مواد غیر متخلخل تمیز و ضد عفونی کنید. به عنوان مثال مواد متخلخل مانند مبلمان، حوله ها و … باید با آب و صابون یا دستمال مرطوب تمیز شوند و شما نباید آنها را مانند مواد ساخته شده از شیشه، فلز یا پلاستیک ضدعفونی کنید.

یک روش مشخص برای هر قسمت در سالن زیبایی ایجاد کنید: شما باید بعد از انجام کار هر مشتری بخش شستشو، بخش خشک‌کن و اتاق‌های آرایش خود را ضدعفونی و پاک کنید و البته تمام موهایی که می‌بینید را جارو کنید. با این حال بخش هایی از سالن زیبایی مانند اتاق انتظار شما احتمالاً نیازی به تمیز کردن زیادی ندارند و می توان آنها را در ابتدا و انتهای هر روز کاری پاک و ضدعفونی کرد.

نحوه تمیز کردن و نگهداری مواد را مشخص کنید: برای ابزارهای خود محفظه های مجزا تهیه کرده تا آنها را در طول شب و بین استفاده تمیز و نگهداری کنید. حوله ها و شنل های تمیز را باید در یک ظرف دربسته نگهداری کنید تا تا حد امکان بهداشتی نگه داشته شوند و همچنین می توانید محصولات مراقبت و حالت دهنده مو خود را پاک کرده و در کشوی ضد عفونی شده نگهداری کنید به خصوص اگر می دانید که باید آنها را با دیگری به اشتراک بگذارید.

 

از ارتباطات تیمی گرفته تا زمان‌بندی کارمندان و حقوق و دستمزد، شما باید راهی برای ساده‌سازی و همسو کردن فرآیندهای اصلی کسب‌وکار خود داشته باشید تا بتوانید زمان کمتری را صرف کارهای اداری و … کرده و زمان بیشتری را برای مدیریت سالن و رشد کسب‌وکار خود و برند سازی سالن زیبایی صرف کنید.

امتیاز دهید